لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان آغاز دروس پوهنتون‌های مناطق سردسیر را تنها برای پسران اعلام کردند


وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان می‌گوید که قرار است دروس پوهنتون‌های دولتی مناطق سردسیر افغانستان، به شمول کابل، تا پنج روز دیگر آغاز شود.

این وزارت روز چهارشنبه اول مارچ (۱۰ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است: "براساس فیصله شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی، در نظر است که دروس سمستری بهاری محصلین پسر در موسسات تحصیلی دولتی مناطق سردسیر به تاریخ ۱۵ ماه جاری به طور رسمی آغاز شود."

این در حالی است که انتظار می‌رفت در سال تحصیلی جاری دروازه‌های پوهنتون‌ها به روی زنان و دختران نیز باز شود، اما وزارت تحصیلات عالی طالبان در این مورد معلومات نداده است. همچنان قرار است تا حدود یک ماه دیگر سال تعلیمی ۱۴۰۲ نیز آغاز شود.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ میلادی تحصیل دختران را در تمام پوهنتون‌های دولتی و خصوصی افغانستان تا "اطلاع ثانی" به حالت تعلیق درآورد.

همچنان این وزارت در ماه جنوری به موسسات تحصیلات عالی خصوصی دستور داد که به دختران تا "امر ثانی" اجازۀ اشتراک در امتحان کانکور را ندهند.

اما شماری از دانشجویان دختر می‌گویند که بر اساس تعهد طالبان، آنان انتظار بازشدن دروازه‌های پوهنتون‌ها را در روزهای نزدیک داشتند.

مرسل، دانشجوی یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل در پیامی به صدای امریکا گفت که طالبان همواره تعهد کردند که دروازه‌های پوهنتون‌ها را به زودی به روی زنان و دختران باز می‌کنند، اما با گذشت چندین ماه از بازگشایی آن هیچ خبری نیست.

این دانشجوی دختر، طالبان را به تعهدشکنی در این مورد متهم کرده و گفت که در حال حاضر، هزاران زن و دختر انتظار اند تا به تحصیلات شان ادامه دهند.

او از طالبان خواست که همزمان با آغاز دروس دانشجویان پسر، باید به دختران نیز اجازه دهند تا دروس شان را دوباره از سر بگیرند.

این اقدام طالبان به ویژه ادامه بسته‌ماندن پوهنتون‌ها به روی دختران بار دیگر واکنش‌ها را برانگیخته است.

ژولیا پارسی، یکی از فعالان حقوق زن به صدای امریکا گفت که طالبان هیچ تصمیمی برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان ندارند.

پارسی افزود: "طالبان کوشش دارند که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز نکنند و این یک صحنه‌سازی است که در مصاحبه‌های خود می‌گویند که ما نظر به قانون و حکم شریعت دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را باز می‌کنیم، ولی تا کنون از سرنوشت دختران هیچ خبری نیست."

این فعال حقوق زن با انتقاد از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی گفت که آنان در این مورد خاموشی اختیار کرده و هیچ توجه به وضعیت زنان و دختران افغان در شرایط فعلی نکرده اند.

این تصمیم‌های وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، واکنش‌های زیادی را در پی‌داشت و علاوه بر سازمان همکاری اسلامی و بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر، ایالات متحده امریکا، جامعه جهانی و بسیاری از نهادها بر گشایش مکاتب و پوهنتون‌ها به روی تمامی دختران تاکید کردند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در حالی از گشایش پوهنتون‌ها به روی دانشجویان پسر در مناطق سردسیر خبر می‌دهد که به تازگی هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بر بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران و زنان افغان را در سال تحصیلی آینده تاکید کرد.

یوناما به تاریخ ۲۱ فبروری (دوم حوت) گفت: "در یک ماه پیش‌رو، مکاتب و پوهنتون‌ها در سراسر افغانستان دروازه‌های خود را برای سال جدید تحصیلی باز می‌کنند، اما نظر به تصمیم فعلی درهای مراکز تعلیمی و تحصیلی برای میلیون‌ها زنان و دختران افغان مسدود خواهد بود."

یوناما از تصمیم طالبان مبنی بر منع دختران و زنان از آموزش در افغانستان ابراز نگرانی کرد و آن را "نقض حقوق بشر و یک اقدام بسا عظیم خودآزاری" خوانده است.

هیات معاون سازمان ملل متحد بار دیگر از مقام‌های طالبان خواست که همین اکنون برای محافظت از زندگی، امرار و معیشت و آینده سالم شهروندان افغانستان دست به کار شوند.

XS
SM
MD
LG