لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان و چین به جامعۀ جهانی: به افغانستان کمک‌های بشری کنید


رهبران پاکستان و چین در یک بیانیه‌ای مشترک خواستار کمک‌های فوری بشری و اقتصادی جامعه جهانی برای افغانستان شده اند؛ جایی که با نزدیک شدن زمستان، مردم با کمبود غذا و دوا رو به رو استند.

در خبرنامۀ حکومت پاکستان آمده است که عمران خان، صدراعظم این کشور و شی جینپینگ، رییس جمهور چین روز سه شنبه ۲۶ اکتوبر ( چهارم عقرب‌) در بارۀ وضعیت افغانستان از طریق تلیفون صحبت کرده و گفته اند که مردم این کشور به کمک‌های بین المللی "برای کاهش رنج، جلوگیری از بی ثباتی" و بازسازی نیاز دارند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، میلیاردها دالر پول بانک مرکزی در بیرون از این کشور منجمد شد و دامنۀ فقر و تنگدستی مردم آن نیز گسترش یافت.

این درخواست مشترک در حالی مطرح شده که وانگ یی، وزیر خارجه چین گفتگو‌های دو روزه‌ را با نمایندگان طالبان در قطر برگزار کرده است.

چین تعهد ۳۱ میلیون دالری کمک‌های بشردوستانه و سه میلیون دوز واکسین کروناویروس ساخت این کشور را به مردم افغانستان اهدا کرده و از طالبان خواسته است که گذرگاه های مرزی را باز نگه دارند.

بیجینگ که از مدت‌ها مخالف حضور امریکا در افغانستان بوده است یکی از کشورهای است که پس از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان سفارت خود را در کابل باز نگه داشته، اما تاکنون دولت به رهبری طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مقامات چینی خواستار تشکیل دولت همه شمول در افغانستان اند، اما در مورد محدویت‌ها و حقوق کار و تحصیل برای زنان و دختران و سایر مسایل حقوق بشری عملاً چیزی نگفته اند.

پاکستان از جامعه جهانی می‌خواهد دارایی های افغانستان را آزاد کنند تا کابل بتواند از پول خود برای جلوگیری از تشدید بحران استفاده کند.

در حال حاضر، حاکمان طالبان به ذخیرهٔ نه میلیارد دالری بانک مرکزی افغانستان که بیشتر آن در اختیار بانک فدرال امریکا است، دسترسی ندارند.

ایالات متحده پس ازتسلط طالبان بر افغانستان اعلام کرد که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرده است.

بانک جهانی نیز تادیات خود به افغانستان را متوقف کرد، زیرا به گفتهٔ این بانک "عمیقا نگران وضعیت افغانستان و تأثیر آن بر برنامه‌های توسعه‌ای‌ این کشور، به ویژه برای زنان" است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به تعلیق در آورد.

اقتصاد افغانستان با قطع بیشتر کمک‌ها، افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش بیکاری در وضعیت بدی قرار دارد.

برنامه انکشافی ملل متحد نگران است که در مسیر فعلی، ۹۷ درصد خانواده‌های افغان تا اوایل یا اواسط سال ۲۰۲۲ زیر خط فقر قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG