لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال فروش ۳۰۰۰ بم هوشمند امریکایی به عربستان سعودی


وزارت خارجۀ ایالات متحده معاملۀ فروش احتمالی ۳۰۰۰ بم رهبری شده، مهمات و ملحقات دیگر مربوط به آن را به عربستان سعودی-بزرگترین مشتری تسلیحات امریکایی در شرق میانه- منظور کرده است.

ارزش این معامله که در آخرین‌روزهای ریاست جمهوری دونالد ترمپ صورت می‌گیرد، به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع امریکا به ۲۹۰ میلیون دالر بالغ می‌شود.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده تعهد کرده است که فروش تسلیحات امریکایی را به عربستان سعودی متوقف و بر ریاض فشار وارد خواهد کرد تا برای پایان بخشیدن جنگ یمن که وخیم‌ترین بحران بشری را به بار آورده است، اقدام کند.

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر بیانیه‌ای گفته است که این معامله با افزایش ذخایر مهمات دوربرد و رهبری شدۀ هوا به زمین "قابلیت‌های عربستان سعودی را برای رسیدگی به تهدیدات کنونی و آینده" بهبود خواهد بخشید.

در این بیانیه آمده است که حجم و دقت این مهمات هوشمند و رهبری شده، سبب کاهش خسارات جانبی می‌شود.

ادارۀ همکاری امنیت دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه ۲۹ دسمبر در مورد این معامله با کانگرس امریکا اطلاع داد.

اعضای کانگرس ایالات متحده در اوایل سال روان به خاطر تلفات غیرنظامی در عملیات نظامی به رهبری سعودی در یمن ابراز خشم و تلاش کردند که جلو فروش جنگنده‌های اف-۳۵ امریکایی را به عربستان بگیرند، اما این تلاش قانونگذاران امریکایی موفق نشد.

در صورتیکه کانگرس ایالات متحده نتواند مانع فروش تسلیحات جدید به عربستان سعودی شود، حکومت جو بایدن، رییس جمهور منتخب امریکا می‌تواند پس از تاریخ ۲۰ جنوری برای توقف آن اقدام کند.

ویلیم هارتونگ، رییس برنامۀ تسلیحات و امنیت در مرکز پالیسی بین‌المللی گفته است: "مایۀ نگرانی خاص است که حکومت ترمپ با آنکه کمتر از یک ماه وقت آن باقی مانده است، برایت انجام چنین معاملات جنجالی تلاش دارد."

XS
SM
MD
LG