لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا رسماً کنترول سفارت و قنسولگری‌های افغانستان را در دست گرفت


سفارت افغانستان در شهر واشنگتن دی‌سی
سفارت افغانستان در شهر واشنگتن دی‌سی

حکومت ایالات متحده رسماً کنترول سفارت افغانستان در واشنگتن دی‌سی و قنسولگری‌های این کشور در شهرهای لاس انجلس و نیویارک را در دست گرفته است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز سه شنبه ۱۷ می (۲۷ ثور) اعلام کرد که "مسوولیت کامل" امنیت و حفظ و مراقبت این ماموریت‌های دپلوماتیک را سر از روز دوشنبه ۱۶ می به عهده گرفته است و این وزارت گفته است که تا اطلاع بعدی، ورود بدون اجازۀ هرکسی به ساختمان سفارت و قنسولگری‌های افغانستان ممنوع است.

فعالیت سفارتخانه و قنسولگری‌های افغانستان ساعت ۱۲:۰۰ چاشت روز چهارشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) متوقف و تحویلدهی آن به مقام‌های وزارت خارجۀ امریکا، طی مراسم مختصری در مقر سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی انجام شد.

در پی انسداد ماموریت‌های دپلوماتیک افغانستان در ایالات متحده، سفارت افغانستان در کانادا سر از تاریخ ۲۰ اپریل (۳۱ حمل) خدمات قنسولی را به افغان‌های مقیم ایالات متحده نیز ارایه خواهد کرد.

سفارت افغانستان در اوتاوا، پایتخت کانادا گفته است که "مطابق با کنوانسیون‌های مربوطۀ بین‌المللی و قوانین و مقررات موجود در ایالات متحده و کانادا" ارایۀ خدمات قنسولی به شهروندان افغانستان مقیم امریکا را به دوش گرفته است.

ایالات متحدۀ امریکا مانند کشورهای دیگر تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و هیچ گونه رابطۀ رسمی دپلوماتیک با آن گروه برقرار نکرده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است: "تا اطلاع بعدی، دفتر ماموریت‌های خارجی وزارت خارجۀ امریکا مسوولیت کامل تامین حفاظت و مراقبت از ملکیت‌ها به شمول دارایی‌های منقول و غیرمنقول، اثاثیه، آرشیف‌ها و دارایی‌های مالی سفارت افغانستان و قنسولگری‌های آن در ایالات متحده را به دوش می‌گیرد."

وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که تا کنون افغانستان از کدام کشور ثالث در خواست نکرده است تا به حیث "حافظ" املاک و علایق آن کشور در ایالات متحده باشد.

پس از آنکه نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شدند و سفارت ایالات متحده در افغانستان بسته شد، سفارت این کشور در قطر به صفت حافظ منافع ایالات متحده در افغانستان عمل می‌کند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG