لینک های دسترسی

Breaking News

تکمیلی ۹۵ درصد روند خروج قوا از افغانستان و انتقاد سناتور امریکایی


قوماندانی مرکزی قوای ایالات متحدۀ امریکا تخمین کرده است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده است.

این قوماندانی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که تا اکنون ۹۸۴ پرواز طیارهٔ نوع سی-۱۷ نظامی، تجهیزات نظامی را از افغانستان بیرون کرده و بیش از ۱۷ هزار قلم از تجهیزات برای تخریب به ادارهٔ لوژستیک دفاعی تحویل داده شده است.

این مرکز گفته است که ایالات متحده رسماً هفت پایگاه را به وزارت دفاع افغانستان تحویل داده است.

این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی از این کشور افزایش یافته است.

مچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا امریکا گفت که خروج عجولانه از افغانستان در حال مبدل شدن به "شرمساری جهانی" است.

او با انتقاد از تصمیم جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر خروج فوری قوا از افغانستان گفت که نیروهای امریکایی در نیمه شب خاموشانه در حالی که چراغ را نیز روشن نگهداشته نبودند از پایگاه هوایی استراتیژیک بگرام خارج شدند، آنهم بدون یک برنامه؛ برنامه‌ای "تا شرکای افغان‌ما" می‌توانستند بر اساس آن از این پایگاه حفاظت کنند.

این سناتور جمهوری‌خواه افزود که طالبان حملات شان را افزایش داده اند و حتی چنین وانمود نیز نمی‌کنند که گویا در تلاش یافتن راه حل از طریق مذاکرات باشند.

آقای مک‌کانل افزود که "پایان حضور ما در افغانستان سبب پایان جنگ تروریست‌ها در مقابل ما نخواهد شد".

این سناتور امریکایی علاوه کرد که امریکا بهای بزرگ استراتیژیک را خواهد پرداخت اگر اداره رییس جمهور بایدن به این فکر باشد که تروریست‌ها به خوبی بر اساس جدول زمانی سیاسی آنان عمل خواهند کرد.

او گفت دیری نخواهد گذشت که روسیه و چین برای گسترش قدرت و نفوذ شان در آسیای مرکزی از این خلا استفاده کنند.

پیش از این، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته بود که لوید آستن، وزیر دفاع و جنرال فرانک مک‌کینزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده با توجه به حملات اخیر طالبان، هر روز وضعیت امنیتی افغانستان و روند خروج قوای امریکایی را ارزیابی می‌کنند.

جنرال اسکات میلر، قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان دیروز پس از سه سال ماموریت، فرماندهی نیروهای امریکایی و بین المللی را ترک کرد و تا زمان تکمیل روند خروج قوا، جنرال کنت فرانک مک‌کنزی، فرماندهی نیروهای باقی مانده درافغانستان را به دوش خواهد داشت.

او تا تاریخ ۳۱ اگست، صلاحیت انجام حملات هوایی بر طالبان در حمایت از نیروهای افغان را نیز دارد.

این در حالی است که کمیسیون حقوق بشر افغانستان از محدودیت‌ها در ساحات تحت کنترول طالبان، به ویژه بر زنان خبر داده است؛ قشری که ایالات متحده به کمک با آن تعهد کرده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید یافته های این کمیسیون نشان می‌دهد که طالبان در مناطق تحت تسلط شان مرتکب نقض جدی حقوق بشری زنان و وضع محدودیت بر آنان شده است.

ذبیح الله فرهنگ، رییس مطبوعات این کمیسیون روز سه شنبه ۱۳ جولای (۲۲ سرطان) به صدای امریکا گفت که ممنوعیت بر گشت و گذار زنان بدون محرم شرعی و یا بدون حجاب، مسدود شدن مکاتب دخترانه و مکاتب مختلط، ممنوعیت استفاده از تلویزیون، هشدار به داکتران، دکانداران، راننده‌های موتر و ریکشا مبنی بر همکاری نکردن با زنان بدون محرم شرعی، از محدودیت‌های است که توسط طالبان بر زنان وضع شده است.

در این حال، شبکه زنان افغان نیز امروز از ایجاد محدودیت‌ها بر زنان در مناطق تحت تصرف گروه طالبان اظهار نگرانی کرده و از جامعه جهانی و ملل متحد خواسته است تا "کشتار افراد ملکی و تمامی موارد نقض حقوق بشری مردم افغانستان به ویژه زنان و اطفال را مورد بررسی و بازپرس قرار دهند".

XS
SM
MD
LG