لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن به انقره: با کردها نه، با داعش بجنگید


پس از حملات اخیر در ترکیه، نیروهای آن کشور یک عملیات گستردۀ نظامی را در برابر گروۀ داعش و جنگجویان کرد در سوریه آغاز کرده است
پس از حملات اخیر در ترکیه، نیروهای آن کشور یک عملیات گستردۀ نظامی را در برابر گروۀ داعش و جنگجویان کرد در سوریه آغاز کرده است

اشتن کارتر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا به ترکیه گوشزد نموده که بر جنگ علیه گروه دولت اسلامی یا داعش تمرکز کرده و با نیرو های کــُرد که آنان نیز علیه داعش می جنگند، درگیر نشود.

پس از حملات اخیر مرگبار در ترکیه، نیرو های آن کشور یک عملیات گستردۀ نظامی را در برابر گروۀ داعش و کرد های سوری در مناطق شمالی سوریه که در نزدیکی سرحد با ترکیه موقعیت دارد، آغاز کرده است.

ترکیه عضو سازمان ناتو و یکی از متحدین واشنگتن در مبارزه با گروۀ داعش می باشد. در عین حال، جنگجویان کرد سوری که در برابر گروۀ داعش می جنگند، نیز از حمایت واشنگتن برخوردار اند. اما، درگیری های اخیر میان این دو متحد جداگانۀ امریکا، واشنگتن را با یک وضعیت ناراحت کننده روبرو ساخته است.

وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که واشنگتن از فعالیت های عمومی نیرو های ترکیه در برابر گروۀ داعش حمایت می کند، اما عملیات در برابر جنگجویان کرد را نگران کننده می خواند.

واشنگتن نمی خواهد که در برابر هیچ یکی از آنان اقدام نماید، و از هردو طرف می خواهد تا به جنگ با یکدیگر پایان داده و توجۀ خود را بر مبارزه با داعش تمرکز دهد.

جنگجویان کرد سوری توانسته اند که در شمال سوریه تقریباً تمامی نقاط نزدیک به سرحد ترکیه را از وجود گروۀ دولت اسلامی یا داعش پاک سازند. اما ترکیه این پیشروی آنان را به دیدۀ یک تهدید مینگرد و انقره به این باور است که کردان ساکن در هردو طرف سرحد، در تلاش ایجاد یک قلمرو خودمختار می باشند.

یکی از خواست های ترکیه، عقب نشینی هرچه زودتر جنگجویان کرد سوری به طرف شرق دریای فرات است و واشنگتن یک بار دیگر به انقره اطمینان داده است که کرد ها پس از پاکسازی شهر منبج سوریه از وجود جنگجویان داعش، به عقب نشینی خواهند پرداخت.

قبل از این جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده نیز در یک صحبت تلیفونی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه از عقب نشینی جنگجویان کرد به طرف شرق دریای فرات اطمینان داده بود.

XS
SM
MD
LG