لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: در صورت حملهٔ روسیه، اردوی اوکراین را کمک می‌کنیم 


قصر سفید می‌گوید که اگر روسیه بر اوکراین حمله کند، ایالات متحده بر مسکو تعزیرات شدید اقتصادی وضع کرده و حمایت خود را از اردوی اوکراین بیشتر می‌سازد.

یک مقام قصر سفید هشدار داد که حضور نظامی ناتو در شرق اروپا نیز تقویت خواهد شد.

این در حالی است که قرار است جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به روز سه شنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) از طریق ویدیو کنفرانس با هم ملاقات کنند.

رییس جمهور بایدن به روز دوشنبه ششم دسمبر با رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا پس از آن صحبت کرد که قدرت‌های غرب تصمیم گرفتند که به حاکمیت اوکراین باید احترام گذاشته شود.

یک مقام ارشد قصر سفید به خبرنگاران گفت که پس از ملاقات با رییس جمهور روسیه، آقای بایدن به زودی در مورد موضوعات بحث شده به ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین معلومات خواهد داد.

این مکالمات در حالی صورت می‌گیرد که ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در امتداد مرز با اوکراین جابجا شده اند؛ نیروهای که بر اساس معلومات استخباراتی در اوایل سال آینده بر اوکراین حمله خواهند کرد.

این مقام قصر سفید افزود که واشنگتن نمی‌داند که آیا رییس جمهور روسیه در مورد راه اندازی عملیات نظامی بر اوکراین تصمیم گرفته است یا نه، اما تهدید کرد که اگر مسکو دست به چنین اقدام بزند،‌ امریکا نیز به مداخلهٔ نظامی متوسل خواهد شد.

با آنهم این مقام، به شرط ذکر نشدن نامش در گزارش، علاوه کرد که آقای بایدن به همتای روسی‌اش واضح خواهد کرد که اگر دست به چنین اقدامی بزند، با هزینه دوامدار، معنادار و قطعی مواجه خواهد شد.

او اضافه کرد که ایالات متحده و متحدین اروپایی‌اش آماده اند تا اقدامات گستردهٔ اقتصادی علیه روسیه را اتخاذ کنند؛ اقداماتی که اقتصاد روسیه را شدیداً آسیب خواهد رساند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفت که رهبران اروپایی از روسیه خواستند تا تنش‌ها را کاهش دهد و بپذیرد که دپلوماسی یگانه راه برای حل تنش در شرق اوکراین است.

این مقام قصر سفید ضمناً گفت که رییس جمهور امریکا به رییس جمهور روسیه واضح خواهد ساخت که در صورت داخل شدن نیروهای این کشور به اوکراین، متحدین ناتو در شرق اروپا خواستار حضور نیروها، قابلیت‌ها و تمرینات بیشتر خواهند شد و امریکا به آن پاسخ مثبت خواهد داد.

برای برجسته ساختن هماهنگی نزدیک میان واشنگتن و کیف، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز با رییس جمهور اوکراین،‌ پیش از ملاقات آقای بایدن و پوتین، صحبت خواهد کرد.

اوکراین تخمین کرده است که در حدود ۱۰۰ هزار نیروی روسی در نزدیک مرز این کشور مستقر شده اند.

اما مسکو می‌گوید که بر اوکراین حمله نمی‌کند و اتهام وارد کرده است که غرب با راه اندازی تمرینات نظامی در بحیرهٔ سیاه، دست به اقدامات تحریک آمیز می‌زند.

کرملین می‌گوید که ممکن ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه از رییس جمهور ایالات متحده بخواهد تضمین کند که به اوکراین اجازه داده نشود عضویت ناتو را کسب کند.

اما رییس جمهور بایدن گفته است که "خط سرخ" هیچ کسی را نمی‌پذیرد.

XS
SM
MD
LG