لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن:‌ روسیه احتمالا پلان حمله بر اوکراین را دارد


یک سرباز اوکراینی که در تمرینات نظامی ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی در منطقهٔ خرسون، واقع در نزدیکی منطقهٔ کریمیه که با روسیه الحاق شده است
یک سرباز اوکراینی که در تمرینات نظامی ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی در منطقهٔ خرسون، واقع در نزدیکی منطقهٔ کریمیه که با روسیه الحاق شده است

انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ‌ ایالات متحده، روز چهارشنبه اول دسمبر (دهم قوس) گفت ظاهرا به نظر می‌رسد که روسیه پلان حملهٔ نظامی بر اوکراین را دارد.

این دپلومات ارشد امریکا هشدار داد که اگر مسکو دست به اقدام تهاجمی بزند، با عواقب آن مواجه خواهد شد.

آقای بلینکن پس از نشست وزیران خارجهٔ ناتو در ریگا،‌ پایتخت لتویا گفت:‌"ما بر اساس شواهد نگرانی عمیق داریم که روسیه پلان‌های قابل ملاحظهٔ تهاجی علیه اوکراین را روی دست گرفته است، پلان هایی که شامل ایجاد بی‌ثباتی در داخل اوکراین و همچنین عملیات گستردهٔ نظامی می‌شود."

آقای بلینکن پس از نشست دو روزهٔ وزیران خارجهٔ ناتو همچنین گفت که روسیه در هفته‌های اخیر آمادگی‌های خود را برای اقدامات نظامی علیه اوکراین افزایش داده و اعزام ده‌ها هزار نیروی اضافی در نزدیکی مرز با اوکراین، یکی از اقدامات مسکو در برابر کیف به شمار می‌رود.

او هشدار داد که اگر مسکو اقدامات علیه اوکراین را ادامه بدهد،‌ واشنگتن در برابر آن با "قاطعیت پاسخ" خواهد داد که شامل برخی اقدامات اقتصادی علیه روسیه خواهد بود که در گذشته از آن استفاده نشده است.

این اظهارات بلینکن پس از آن بیان شد که وزیران خارجهٔ ناتو در برابر روسیه همبستگی خود را با اوکراین اعلام کردند.

در عین حال، وزارت خارجه ایالات متحده تایید کرده است که آقای بلینکن پلان دارد تا با وزیران خارجهٔ روسیه و اوکراین، جداگانه ملاقات کند.

یک مقام وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که ملاقات آقای بلینکن با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، و سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) در استکهلم، پایتخت سویدن،‌ در حاشیه نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار خواهد شد.

آقای کولبا روز چهارشنبه از ناتو خواست تا یک استراتیژی سه جانبه را برای بازدارندگی روسیه پیروی کند که شامل آماده سازی تعزیرات اقتصادی علیه مسکو و تقویت حمایت نظامی از اوکراین می‌شود.

در روز‌های اخیر،‌ روسیه و اوکراین هر دو یکدیگر را به جا به جا سازی قوای اضافی در امتداد مرز مشترک‌شان متهم کرده اند.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیره کریمیهٔ اوکراین را ضمیمه قلمرو خود کرد و از جنگجویان جدایی طلب در شرق اوکراین تا حال حمایت می‌کند.

در همین حال، ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین،‌ روز چهارشنبه به اعضای پارلمان کشورش گفت که مذاکره با حکومت روسیه یگانه راه حل منازعه با جدایی طلبان طرفدار روسیه در دونباس‌(شرق اوکراین) است.

آقای زیلینسکی گفت: "ما باید حقیقت را بگویم که بدون مذاکرات مستقیم با روسیه، قادر به توقف جنگ نخواهیم بود."

ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، روز سه شنبه ۳۰ نومبر هشدار داد که اگر ناتو حضور نظامی خود را در اوکراین گسترش بدهد، چنین اقدام عبور از خط قرمز مسکو است و نظامیان کشورش مجبور به پاسخ دهی در برابر ناتو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG