لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا به طالبان: اگر به زور به قدرت برسید منزوی خواهید شد 


نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان به گروه طالبان هشدار داد که گرفتن قدرت به زور، انزوای جهانی این گروه را حتمی می‌سازد.

زلمی خلیلزاد امروز ۱۰ اگست (۱۹ اسد) هشدار داد که حکومتی که در افغانستان به زور سلاح به میان بیاید، در سطح جهان به رسمیت شناخته نخواهد شد.

این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها، تا اکنون مرکز کم از کم شش ولایت افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است.

آقای خلیلزاد که به دوحه‌،‌ پایتخت قطر سفر کرده است، امیدوار است که رهبران طالبان را برای برگشت به میز مذاکره ترغیب کند.

نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان همچنان می‌خواهد بر طالبان فشار وارد کند تا عملیات نظامی شان را متوقف سازند و برای توافق سیاسی مذاکره کنند.

این درحالی است که مقامات امریکایی تایید کرده اند که اردوی امریکا طیاره‌های جنگی ای‌سی-۱۳۰، ام‌کیو-۹، طیاره‌های بی سرنشین ریپر و بم‌افگن‌های بی-۵۲ و اف۱۸ را برای هدف قرار دادن گروه طالبان و تقویت نیروهای امنیتی افغان به منطقه اعزام کرده است.

در حالی که گزارش‌ها از خشونت‌ طالبان در افغانستان حکایت می‌کند، جامعهٔ بین المللی حملات طالبان را تقبیح کرده و ملل متحد نیز گفته است که حکومتی را در افغانستان به رسمیت نخواهد شناخت که به زور به قدرت رسیده باشد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که زلمی خلیلزاد در قطر برای ایجاد یک پاسخ مشترک بین المللی به وضعیت افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

این در حالی است که بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، محمد یعقوب معاون نظامی گروه طالبان در یک پیام صوتی که سخنگوی این گروه آنرا در تویتر نشر کرده از جنگجویان این گروه خواسته است تا در ساحات تحت کنترول شان به نیروهای افغان و مقامات دولتی آسیب نرسانند.

ملا یعقوب که پسر ملا عمر، رهبر پیشین طالبان است، در این نوار پنج دقیقه‌ای به جنگجویان این گروه گفته است که وارد منازل متروک مقامات امنیتی و دولتی نشوند، بازارها را باز نگهدارند و از تجارت‌ها،‌ به شمول بانک‌ها حفاظت کنند.

بر اساس گزارش‌های منابع معتبر، به شمول کمیسیون حقوق بشر افغانستان و دیدبان حقوق بشر، جنگجویان طالبان در ساحات تحت کنترول شان غیرنظامیان و کارمندان دولتی را کشته اند.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان پس از تصرف ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار، ۱۰۰ غیرنظامی را به دلیل "انگیزه‌های شخصی و خصومت‌های قبلی" کشته اند.

رییس کمیسیون حقوق بشر ملل متحد نیز گفته است که دفتر وی گزارش‌های مبنی بر "اعدام‌های بی‌رویه، حملات بر کارمندان برحال و پیشین حکومت و اعضای خانواده‌های آنان، کاربرد نیروی نظامی و تخریب خانه‌ها، مکاتب، کلینیک‌ها و تعبیۀ مقادیر زیاد مواد انفجاری" را دریافت کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز به تاریخ سوم اگست (۱۲ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان در مناطق تحت کنترول شان در ولایت‌های غزنی و قندهار، سربازان اردوی ملی و منسوبین پولیس را که اسیر گرفته بودند، بدون محاکمه کشته اند.

غیرنظامیانی که با پیشرفت طالبان ساحات زیست شان را ترک کرده اند گفته اند که جنگجویان این گروه مکاتب را به آتش کشیده و بر زنان محدودیت وضع کرده اند.

همزمان با سفر آقای خلیلزاد به دوحه، هیات بلندپایهٔ حکومت افغانستان، به شمول عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان نیز عازم قطر شده است تا در یک نشست سه روزه پیرامون وضعیت افغانستان اشتراک کند.

این نشست به میزبانی قطر و همکاری ملل متحد برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG