لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ و ملل متحد از وخامت وضعیت بشری در افغانستان هشدار دادند


الکساندر متیو، مسوول ساحوی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ روز پنجشنبه ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) گفت که اگر پول برای پرداخت معاشات و ارایۀ خدمات در افغانستان مهیا نشود، این کشور در زمستان پیشرو شاهد "بحران بزرگ بشری" خواهد بود.

آقای متیو گفت که افغانستان "چند ماه بی نهایت دشوار" را در پیشرو دارد، زیرا به گفتۀ وی سرمای شدید و کمبود مواد غذایی و خدمات اساسی، مردم این کشور را با مشکل جدی روبرو خواهد کرد.

این مقام صلیب سرخ گفت که توقف ارایۀ خدمات صحی، اکثر افغان‌های آسیب‌پذیر، به ویژه در ساحات روستایی، را با خطر مواجه کرده است.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ برای ارایۀ خدمات صلیب سرخ و جمعیت حلال احمر افغانستان، خواستار ۳۶ میلیون دالر شده است تا فعالیت‌کلینیک‌های صحی، کمک‌های اضطراری و دیگر خدمات در ۱۶ ولایت افغانستان ادامه یابد.

در همین حال، سازمان ملل متحد از وخامت روزافزون اوضاع صحی در افغانستان و افزایش بیماری‌های مختلف در آن کشور هشدار داده است.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) کاهش دسترسی به خدمات صحی، افزایش واقعات سرخکان و اسهالات، کاهش رسیدگی به واقعات کووید۱۹ و احتمال افزایش واقعات پولیو را به عنوان مشکلات عمدۀ صحی در افغانستان برشمرد.

آقای دوجاریک گفت که سازمان جهانی صحت گزارش داده است که تنها ۱۷ درصد از جمع ۲۳۰۰ مرکز صحی که، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، از سوی بانک جهانی تمویل می‌شد، فعال بوده و در دو سوم مراکز صحی دواهای اساسی مورد نیاز تمام شده است.

به گفتۀ سخنگوی ملل متحد، سازمان جهانی صحت با کشورهای کمک کننده کار می‌کند تا مراکز صحی در افغانستان فعال نگهداشته شود و میزان مرگ و میر کاهش یابد.

او افزود که برنامۀ جهانی غذا و صندوق پولی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نیز تعهد کره اند تا فعالیت شان را در افغانستان سرعت بخشیده و حدود ۱۰۰ تیم جدید سیار صحی را ایجاد کنند.

آقای دوجاریک همچنین گفت که صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از ادامۀ کار قابله‌ها در سرتاسر افغانستان خبر داده است تا مراقبت‌های حیات‌بخش صحی را به زنان و دختران به ویژه زنان باردار فراهم کنند.

این مقام ملل متحد گفت که آن سازمان درخواست فوری ۶۰۶ میلیون دالر را کرده است تا به ۱۱ میلیون افغان نیازمند تا پایان سال روان کمک کرده و از مشکلات صحی آنان کاسته و از بیجا شدن شان جلوگیری کند. اما تا کنون فقط ۱۳۵ میلیون دالر جمع آوری شده است.

سازمان ملل متحد زمانی "درخواست فوری" کمک را می‌کند که برای پاسخگویی به یک بحران جدید بشری، حالت اضطراری یا فاجعۀ انسانی به آن نیاز باشد.

پیش از این ادارات ملل متحد، به شمول سازمان جهانی صحت و برنامۀ جهانی غذا از خطر بروز فاجعۀ بشری در افغانستان هشدار داده و خواستار کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شده بودند.

XS
SM
MD
LG