لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از تبادلۀ زندانیان در یمن استقبال کرد


حکومت ایالات متحده از توافق مبادله حدود ۹۰۰ اسیر بین گروه‌های متخاصم در یمن استقبال کرده است.

ادرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در بیانیه‌ای گفت: "این گام مهم در یمن در فضایی مثبت بر اساس توافقی انجام شد که عملاً جنگ را به مدت ۱۱ ماه متوقف کرد".

این توافقنامۀ تبادل زندانیان پس از ده روز مذاکره در سویس، روز دوشنبه امضا شد.

ادرین واتسون از هانس گریندبرک، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای تلاش هایشان جهت نهایی‌کردن این توافق تشکر کرده است.

این توافقنامه بین شورشیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران و نمایندگان دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی یمن امضا شد.

عبدالقادر المرتضی، رهبر شورشیان حوثی، گفت که بر اساس توافق، دولت یمن ۷۰۰ شورشی حوثی و گروه حوثی ۱۸۰ زندانی حکومتی را آزاد خواهند کرد.

هانس گریندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، گفت که طرف‌های درگیر در یمن در ماه می بار دیگر برای تبادل اسرا با یکدیگر جلسه خواهند کرد، اما افزود که پایان‌دادن به جنگ در یمن نیازمند تلاش‌های زیادی است.

او گفت: "اگر یمن می‌خواهد از خسارات ویرانگر این جنگ هشت ساله که مردان و زنان متحمل شده اند خارج شود، این جنگ پایان همه جانبه و دایمی می‌خواهد".

جنگ داخلی در یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد که در آن شورشیان شیعه حوثی صنعا پایتخت را از دولت تصرف کردند. ایتلاف به رهبری عربستان سعودی در کنار نیروهای دولتی یمن و شورشیان حوثی تحت حمایت ایران ایستاده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که تاکنون صدها هزار نفر در جنگ یمن کشته شده اند.

ادارۀ سازمان ملل متحد برای کودکان اعلام کرد که از سال ۲۰۱۵ تا سپتمبر ۲۰۲۲ سه‌هزار و ۷۷۴ کودک در یمن کشته شده اند. علاوه بر این، افراد زیادی آواره و بی‌خانمان گردیده اند.

XS
SM
MD
LG