لینک های دسترسی

Breaking News

چین چندین راکت به سمت آب‌های تایوان پرتاب کرد


مقامات تایوانی می گویند که یک روز پس از سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده به این جزیره، چین روز پنجشنبه ۴ اگست (۱۳ اسد) چندین میزایل بالستیک را به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد.

این سفر خانم پلوسی خشم چین را برانگیخته و بیجینگ در واکنش بزرگترین تمرینات نظامی را در آب‌های اطراف جزیرۀ خود مختار تایوان آغاز کرده است.

گفته می‌شود که این مانور نظامی چاشت پنجشنبه به وقت محل آغاز شد و همزمان با آن چندین میزایل در چندین ساحه در مسافت ۲۰ کیلومتری تایوان پرتاب شد.

خانم پلوسی روز چهارشنبه بعد از دیداری کوتاه ولی جنجال‌ برانگیز، تایوان را ترک کرد و روز پنجشنبه عازم کوریای جنوبی شد.

بر اساس گزارش های نشر شده، تنش‌های منطقه‌ای پس از سفر خانم پلوسی به تایوان که خشم چین را برانگیخت، در حال افزایش است.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که واشنگتن با هرگونه تلاش برای تغییر وضع موجود به‌ویژه از طریق قوه قهریه مخالف اما همچنان به سیاست چین واحد پایبند است.

او که مهمان نشست وزیران خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در کمبودیا است، از پیامدهای تشدید تنش هشدار داد.

آقای بلینکن گفت: "ما و کشورهای دیگر در سراسر جهان معتقدیم که تشدید [تنش‌ها] به سود هیچ کسی نیست و می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد که به سود هیچ کشور از جمله اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و از جمله چین نخواهد بود."

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. مقام‌های چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان انتقاد‌های شدید کرده اند.

همزمان با سفر خانم پلوسی به تایوان کرن ژان پیر، سخنگوی قصر سفید طی یک کنفرانس مطبوعاتی به روز چهار شنبه به چین هشدار داد و گفت که چین سفر ننسی پلوسی به تایوان را به یک بحران تبدیل نکند.

سخنگوی قصر سفید گفت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که بییجنگ این سفر را که با پالسیی ما مطابقت دارد به شکلی از اشکال به بحران تبدیل کند و یا هم اینکه از آن به عنوان بهانه برای افزایش فعالیت های نظامی تهاجمی در داخل و یا در اطراف تنگه تایوان استفاده کند".

چین سفر خانم پلوسی را به تایوان محکوم کرد و گفته است که این سفر صلح و ثبات در جزیره تایوان را بر هم می زند.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق می کند.

XS
SM
MD
LG