لینک های دسترسی

Breaking News

پایان سفر جنجالی؛ پلوسی تایوان را ترک کرد


ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده در سفرش به تایوان پس از ملاقات با رییس جمهور و مقامات دیگر تایوانی امروز چهارشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) تایپی را ترک کرد.

این سفر خانم پلوسی سبب افزایش تنش میان ایالات متحده و چین شده است. چین هشدار داده بود که اگر پلوسی از تایوان دیدن کند، ایالات متحده بهای آن را خواهد پرداخت.

پلوسی در جریان سفرش به چهار کشور آسیایی، شامگاه سه شنبه وارد تایپی پایتخت تایوان شد.

چین در واکنش به این سفر خانم پلوسی هشدار داد که سفر او صلح و ثبات در جزیره تایوان را بر هم می زند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین سفر پلوسی به تایوان را "تمسخر آمیز" خواند و گفت: امریکا به بهانه دموکراسی حاکمیت چین را نقض می‌کند. تایوان و امثال آن با استفاده از قدرت امریکا در تلاش استقلالیت تایوان استند و این اقدام یک خیانت به منافع علیای چین پنداشته می‌شود. چنین اقدام روند تاریخی ادغام مجدد سرزمین اصلی تایوان را تغییر داده نمی تواند".

ننسی پلوسی می گوید که ایالات متحده از روند دموکراسی در تایوان حمایت می‌کند و خاطر نشان کرد که همبستگی ایالات متحده با تایوان بیش از هر زمان دیگر مهم‌تر شده است.

هیات کانگرس ایالات متحده که خانم پلوسی را در این سفر همراهی می‌کند، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این سفر به مثابۀ تعهد خلل‌ناپذیر ایالات متحده به حمایت از دموکراسی پرخروش تایوان است.

ننسی پلوسی گفت: "سفر ما بعنوان هیات مجلس نمایندگان، سه هدف را باخود دارد. اول امنیت برای مردم ما و امنیت به سطح جهانی، دوم گسترش هرچه بیشتر رفاه اقتصادی و سوم حکومتداری".

خانم پلوسی در جریان سفرش به تایوان با تسای اینگ ون، رییس جمهور، قانونگذاران و برخی از فعالان برجسته دموکراسی دیدار کرد که این اقدام خشم چین را بیشتر برانگیخته است. او در این سفر از افزایش همکاری و گفتگوهای بین پارلمانی ایالات متحده و تایوان نیز خبر داد.

ننسی پلوسی بلندترین مقام ایالات متحده میباشد که طی ۲۵ سال اخیر از این جزیره خود مختار بازدید می نماید.

بر اساس خبر آژانس خبری رویترز، چین در واکنش به سفر خانم پلوسی به جزیره خود مختار تایوان که چین آنرا بخش از قلمرو خود می داند، یک سلسله تمرینات نظامی را راه ندازی کرد.

تلویزیون دولتی چین صبح چهارشنبه تصاویری از تمرینات نظامی توسط فرماندهی شرقی نیروهای مسلح چین در نزدیکی تایوان را نشان داد.

رویترز نگاشته است که نمی تواند به طور مستقل زمان و مکان دقیق برگزاری این تمرینات را تایید کند.

چین در اعتراض به سفر پلوسی به تایوان، همچنان سفیر ایالات متحده در بیجینگ را احضار کرد.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد. پس از جدایی تایوان، حزب کمونست چین تعهد کرده است که تایوان را دوباره به قلمرو خود ملحق کرده و در صورت نیاز به زور نیز متوسل خواهد شد.

بر اساس قانون تایوان که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.

XS
SM
MD
LG