لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا برای حل تنش افغانستان و پاکستان تلاش می‌کند


مرزبانان افغان در چهار روز گذشته چندین بار در تورخم با هم درگیری شده اند
مرزبانان افغان در چهار روز گذشته چندین بار در تورخم با هم درگیری شده اند

ایالات متحدۀ امریکا تنش جاری میان افغانستان و پاکستان را از نزدیک نظارت کرده و خواستار حل مسالمت آمیز کشیده‌گی های موجود بین دو طرف است. هم اکنون هر دو کشور از مجراهای دیپلوماتیک و نظامی در تلاش رفع تنش است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز سه شنبه گفت " طرفدار درگیری‌ها نیستیم، نمی خواهیم شاهد خشونت باشیم، نمی خواهیم وخامت اوضاع را ببینیم."

آقای کربی گفت که ریچارد اولسن نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان از نزدیک با صدر اعظم، وزیر خارجه و لوی درستیز پاکستان و نیز با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار کرده و آنان را به حل وضعیت پیش آمده از ورای گفت و شنود ترغیب کرده است.

درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی که به گونۀ پراگنده از چهار روز به اینسو ادامه دارد، تا کنون منجر به کشته شدن سه سرباز افغان و یک افسر پاکستان و زخمی شدن ۴۰ نفر از هر دو طرف به شمول غیرنظامیان شده است.

دو طرف همدیگر را در این رویداد مقصر می‌دانند. نیروهای سرحدی افغانستان مدعی اند که نظامیان پاکستانی می‌خواستند در نقطۀ صفری خط دیورند دروازه نصب کنند که پس از مخالفت نظامیان افغان درگیری مسلحانه رخ داد.

پاکستان ایجاد تاسیسات بالای خط مورد مناقشۀ دیورند را رد کرده و گفته است که دروازه ۳۷ متر دورتر از این خط ایجاد می شد. سخنگوی ارتش پاکستان، نیروهای افغان را به گلوله باری "بدون دلیل" بر نظامیان پاکستانی متهم کرد.

درگیری تازه در تورخم یگانه مورد تنش میان افغانستان و پاکستان نیست، مرزبانان دو کشور باربار در امتداد خط دیورند با هم درگیر شده اند که در اکثر موارد، تلاش پاکستان به ایجاد تاسیسات مرزی در امتداد این خط جنجالی، عامل اصلی تنش و درگیری بوده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG