لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا دو 'مقام' داعش را در سوریه کشت


با وجود شکست گروه دولت اسلامی یا داعش در سوریه، برخی تندروان این گروه هنوز هم در سوریه فعال اند
با وجود شکست گروه دولت اسلامی یا داعش در سوریه، برخی تندروان این گروه هنوز هم در سوریه فعال اند

فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز یکشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) گفت که در اثر حملهٔ شب هنگام این فرماندهی، دو ''مقام'' گروه دولت اسلامی یا داعش در شرق سوریه کشته شده اند.

سنتکام با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نیروهای این قوماندانی ''ساعت ۰۲:۵۷ دقیقه به وقت گرینویچ عملیات موفقانه با هیلیکوپتر را در شرق سوریه انجام دادند... [که در اثر آن] دو مقام داعش کشته شدند."

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در مورد محل دقیق این عملیات جزییات ارایه نکرده است.

بر اساس این اعلامیه،‌ یکی از مقام‌های داعش که در این حمله کشته شده است، "انس" نام دارد و یکی از مقام‌های ولایتی داعش در سوریه بود. در این اعلامیه‌ آمده است که انس در "توطیه و فراهم‌آوری تسهیلات عملیات در شرق سوریه'' دخیل بود.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا که وضعیت جنگ در سوریه را نظارت می‌کند، گفته است که این عملیات ایالات متحده دست کم در سه هفتهٔ گذشته،‌ "برجسته‌ترین عملیات" بر ضد داعش در سوریه می‌باشد.

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا،‌ گفته است که واحد ضد تروریزم نیروهای دموکراتیک سوریه که رهبری آن را کرد‌ها بر عهده دارند،‌ نیز در عملیات یکشنبه سهم داشت. به گفتهٔ عبدالرحمان،‌ این عملیات در قریهٔ الزور واقع در ولایت دیرالزور سوریه انجام شده است.

اما فرماندهی مرکزی ایالات متحده این عملیات را یک "عملیات یک‌جانبه'' خوانده و گفته است که بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که در این حمله غیرنظامیان کشته و یا زخمی نشده اند.

ایالات متحده از نیروهای دموکراتیک سوری که اردوی بالفعل کردها در شمال سوریه است، حمایت می‌کند. این نیروها جنگ بر ضد داعش را رهبری می‌کرد و در نهایت جنگجویان آن در سال ۲۰۱۹ داعش را از آخرین پایگاهش در سوریه اخراج کردند.

در حال حاضر، صدها نیروی امریکایی به عنوان بخشی از يک ایتلاف بين المللی در سوریه مستقر اند و بر ضد بقایای گروه دولت اسلامی یا داعش می‌جنگند.

پیش از این، نظامیان ترکیه پس از انفجار مرگبار ۱۳ نومبر در شهر استانبول آن‌کشور که در اثر آن هشت نفر کشته و ۸۱ نفر دیگر زخمی شدند، مواضع کرد‌ها در سوریه را آماج قرار دادند. انقره حزب کارگران کردستان (PKK) را مسوول این حملهٔ مرگبار قلمداد کرده است.

حکومت ترکیه گروه‌های کرد به شمول حزب کارگران کردستان را که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، مسوول انفجار استانبول خوانده است، اما گروه‌های کرد دست داشتن در آن حمله را رد کرده اند.

در همین حال،‌ رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، روز یکشنبه ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) به ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه، گفت ضروری است تا مسکو نیروهای کرد را از ساحهٔ مرزی در شمال سوریه''پاکسازی'' کند.

رییس جمهور ترکیه از مدتی به اینسو تهدید می‌کند که برای عقب راندن نیروهای کرد، عملیات زمینی را در شمال سوریه راه اندازی می‌کند.

در عین حال،‌ نیروهای دموکراتیک سوری هشدار داده اند که تهدید ترکیه مبنی بر انجام عملیات زمینی می‌تواند جنگ علیه داعش را به مخاطره بی‌اندازد.

XS
SM
MD
LG