لینک های دسترسی

Breaking News

اولویتهای آخرین سال ریاست جمهوری باراک اوباما


اوباما در ۲۰۱۶ با جدیت تمام اجندای کنترول اسلحه را دنبال خواهد کرد.
اوباما در ۲۰۱۶ با جدیت تمام اجندای کنترول اسلحه را دنبال خواهد کرد.

امسال آخرین سال تصدی ریاست جمهوری باراک اوباما است. امریکاییان به تاریخ هشتم نومبر ۲۰۱۶ برای انتخاب ۴۵ مین رئیس جمهور ایالات متحده به پای صندوق های رای رفته و آقای اوباما بر اساس قانون در جنوری ۲۰۱۷ ادارۀ قصر سفید را رسماً به رئیس جمهور جدید منتخب تحویل می دهد.

اوبامای ۵۶ ساله در هفت سال گذشته در کنار دریافت جایزۀ نوبل، برخی دستاورد های دیگری هم داشته است، اما رقیبان جمهوریخواه اش از برخی عملکرد های وی انتقاد جدی دارند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که جنگ روان بر ضد گروه دولت اسلامی یکی از اولویت های آقای اوباما در سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

رئیس جمهور اوباما در داخل ایالات متحده مورد انتقاد قرار دارد که برای شکست داعش اقدامات درست نکرده است. اما قصر سفید استدلال می کند که جنگ بر ضد داعش در مسیر درست در حرکت است و برای شکست این گروه به وقت نیاز است.

تطبیق توافقنامۀ هسته یی با ایران نیز یکی از اولویت های سیاست خارجی حکومت اوباما در سال ۲۰۱۶ خوانده شده است. اسرائیل متحد نزدیک واشنگتن و سیاستمداران جمهوریخواه مخالف این توافق اند.

نظارت دقیق از برنامۀ هسته یی ایران به ارتباطات نزدیک در منطقه نیاز دارد، اما اختلاف متحدان نزدیک ایالات متحده -اسرائیل و عربستان سعودی- با ایران روزتا روز عمیق تر می شود.

در سال ۱۹۶۱ درست هشت ماه پیش از تولد رئیس جمهور اوباما، روابط ایالات متحده و کیوبا تیره شد و هر دو کشور برای چندین دهه همدیگر را دشمن می پنداشتند. اما روابط دیپلوماتیک میان این دو کشور در سال ۲۰۱۵ از سر گرفته شد.

شماری از رسانه های امریکایی گزارش داده اند که شاید آقای اوباما در سال ۲۰۱۶ به کیوبا سفر کند. اگر چنین شود، این نخستین باری خواهد بود که یک رئیس جمهور برحال ایالات متحده به کیوبا می رود.

کنترول اسلحه

پس از برگشت از تعطیلات در هاوایی، آقای اوباما گفت که که برای آخرین سال ریاست جمهوری خود نیرو گرفته است تا با تمرکز فوری بر خشونتهای مسلحانه، کارهای نیمه تمام اش را تکمیل خواهد کرد.

قرار است آقای اوباما روز دوشنبه با لوریتا لینچ، وزیر عدلیۀ ایالات متحده دیدار کرده و در مورد بررسی سه ماهۀ وی پیرامون خشونتهای مسلحانه در ایالات متحده بحث کند.

انتظار می رود که رئیس جمهور اوباما با استفاده از اقدامات اجرایی از جمله بررسی جدی پیشینۀ خریداران اسلحه، شرایط خریداری اسلحه را در ایالات متحده سختتر بسازد.

منبع: حکومت ایالات متحده امریکا
منبع: حکومت ایالات متحده امریکا

جمهوریخواهان به شدت مخالف هرگونه اقدام اوباما برای کنترول خریداری اسلحه بوده و هم اکنون در یک جدال حقوقی بر این موضوع، رئیس جمهور اوباما را به زیرپاکردن قانون اساسی متهم می کنند.

تعدیل دوم قانون اساسی ایالات متحده حق نگهداری و حمل اسلحه را برای شهروندان امریکایی تضمین می کند. اما رئیس جمهور اوباما عهد کرده است که با وصف عطف توجه عامه به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶ با جدیت تمام اجندای کنترول اسلحه را دنبال خواهد کرد.

آقای اوباما در جریان تعطیلات در هاوایی همچنان برای آخرین خطابه به ملت امریکا آمادگی گرفت. این خطابه به تاریخ ۱۲ جنوری، چانس دیگری به رئیس جمهور اوباما می دهد تا در پی حملات پاریس و سان برناردینو به امریکاییان در مورد رویکرد امنیت ملی خود اطمینان دهد.

اجندای رقابتی جمهوریخواهان

کانگرس ایالات متحده با اکثریت جمهوریخواه نیز اجندای رقابتی دیگری را برای روزهای نخست سال ۲۰۱۶ پیشکش کرده است که در آن حذف بخشهای کلیدی قانون مراقبت های صحی شامل می باشد.

با وصف اختلافات عمیق با جمهوریخواهان، رئیس جمهور اوباما دو موضوع دیگر را شامل اجندای کاری ۲۰۱۶ خود کرده است که از حمایت هر دو حزب برخوردار است که یکی آن پیمان تجارت آزاد با ۱۱ کشور که به نام مشارکت کشورهای حوزۀ اقیانوس آرام یاد می شود.

اجندای دیگر با حمایت هر دو حزب، تغیرات در سیستم محاکم جنایی و کاهش مدت حبس متخلفین است. رئیس جمهور اوباما همواره تاکید کرده است که ایالات متحده پنج درصد جمعیت اما ۲۵ درصد زندانیان جهان را دارد.

XS
SM
MD
LG