لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار جدید از عوارض جانبی کلوروکین در بیماران کووید ۱۹


ده‌ها دانشمند با ابراز نگرانی گفته اند که دوای ضد ملاریا نه تنها اینکه سبب صحت‌یابی بیماران مصاب به کروناویروس نمی‌شود بلکه باعث افزایش خطرات مرگ آنان نیز می‌گردد.

پس از آنکه نشریه لانست یک مطالعهٔ‌ گسترده را نشر کرد، سازمان جهانی صحت آزمایشات کلینیکی هایدروکسی کلوروکین و کلوروکین برای درمان احتمالی بیماران مصاب به کووید۱۹ را متوقف کرد.

هایدروکسی کلوروکین که عمداً به منظور درمان التهاب مفاصل و درمان ملاریا به کار می‌رود به یکی از مشهورترین داروهای آزمایشی درمان بیماری کووید۱۹ تبدیل شده است.

تا حدی این شهرت از اظهارات چهره های مطرح جهان از جمله دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده است که در ماه جاری اعلام کرد که ازاین دوا به حیث وقایه در مقابل کووید۱۹ استفاده می‌کند.

مندیپ مهرا، داکتر درشفاخانهٔ زنان و بریگهام ایالات متحده که در این تحقیق سهیم است، از قضیهٔ ۹۶ هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹ نظارت کرده و آنرا با بیمارانی مقایسه کرده که از دوای هایدروکسی‌کلوروکین یا دوا‌های مرتبط به کلوروکین استفاده کرده بودند.

تحقیقات به این نتیجه رسید که استفاده از هایدروکسی کلوروکین وکلوروکین هیچ موثریت نداشته بلکه احتمال مرگ بیماران کووید۱۹ را افزایش می‌دهد.

هر دو دارو سبب عوارض جانبی، به ویژه نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود.

سازمان جهانی صحت در ظرف چند روز آزمایش این ادویه را بالای مریضان کووید ۱۹ به تعلیق درآورد.

بعضی از دانشمندان یافته های این پژوهش را زیر سوال برده و ادعا کرده اند که روش پژوهش و تمامیت آمار ارایه شده در این مطالعه درست نیست.

سخنگوی سازمان جهانی صحت گفته است که انتظار می‌رود بررسی کامل در مورد این داروها در واسط ماه جون به نشر برسد.

XS
SM
MD
LG