لینک های دسترسی

Breaking News

اوزبیکستان پناه دادن موقت به متقاضیان ویزه ویژه مهاجرت را رد کرد


اوزبیکستان ظاهراً تقاضای ایالات متحده مبنی بر پناه دادن موقت به افغان‌های را رد کرد که منتظر دریافت ویزه ویژه مهاجرت (اس آی وی) می‌باشند.

عصمت الله ارگاشیف، نمایندۀ ویژه رییس جمهور اوزبیکستان برای افغانستان روز پنجشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) در مصاحبۀ با یک ویب سایت خبری اوزبیکستانی گفت که پناه دادن موقت به افغان‌های که با نظامیان امریکایی همکاری کرده اند، یک موضوع "بسیار جدی و حساس" برای اوزبیکستان بوده که به گفته وی نمی‌توان در مورد آن "فوراً" تصمیم گرفت.

آقای ارگاشیف افزود که اوزبیکستان کنوانسیون سال ۱۹۵۱ میلادی در مورد وضعیت پناهجویان را امضا نکرده و قوانین داخلی این کشور نیز در مورد اعطای پناهندگی به شهروندان خارجی صراحت ندارد.

نمایندۀ ویژه رییس جمهور اوزبیکستان برای افغانستان گفت: "بنا بر این، با در نظرداشت عوامل خارجی و داخلی، هیچ زمینه قانونی و عملی برای پناه دادن افغان‌های که با ایالات متحده همکاری کرده اند، در خاک ما وجود ندارد."

شبکه خبری بلومبرگ اخیراً گزارش داد که ایالات متحده از اوزبیکستان، قزاقستان و تاجیکستان خواسته تا به ۹۰۰۰ افغان که با نظامیان کشور های غربی در افغانستان کار کرده اند و با تهدید طالبان روبرو می باشند، پناهندگی موقت بدهند.

تاجیکستان و قزاقستان تا کنون در مورد این درخواست ایالات متحده به گونه علنی اظهار نظر نکرده اند.

در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که اردوی ایالات متحده برای انتقال ۳۵ هزار ترجمان افغان و اعضای خانواده آنان به دو پایگاه نظامی این کشور در کویت و قطر آماده‌گی می‌گیرد.

بر بنیاد این گزارش، برنامه اعمار اماکن موقت بودوباش و سایر تاسیسات در پایگاه "السیلیه" قطر و پایگاه "بیرنگ" کویت برای اسکان این افغان‌ها آغاز شده است.

انتظار می‌رود این افغان‌ها تا دریافت ویزه ویژه مهاجرت به خاطر رفتن به ایالات متحده، حد اقل تا ۱۸ ماه در این دو پایگاه نظامی زندگی کنند.

XS
SM
MD
LG