لینک های دسترسی

Breaking News

نشست چهره‌های مخالف طالبان در اتریش نتیجهٔ مثبت نخواهد داشت - تحلیلگران


شماری از تحلیلگران مسایل افغانستان می‌گویند که دومین کنفرانس ویانا در مورد افغانستان نتیجه مثبتی را به دنبال نخواهد داشت چون بیشتر اشتراک کنندگان آن چهره‌هایی اند که در جریانات چند دههٔ پسین در افغانستان دخیل بوده اند.

در این نشست سه روزه که روز دوشنبه ۲۴ اپریل (۴ ثور) در ویانا، پایتخت اتریش، آغاز شد، حدود ۳۰ نفر از چهره های مخالف طالبان، به شمول احمد مسعود، رهبر جبهه "مقاومت ملی افغانستان"، مقام‌ها و اعضاى حكومت و پارلمان پیشین افغانستان، روشنفكران، دپلومات‌ها، شخصيت‌هاى اكادميك و روزنامه‌‌نگاران اشتراك دارند.

محمد هاشم دانش، تحلیلگر مسایل سیاسی، بر موثریت این نشست باورمند نیست. او گفت: "با آنکه ما هر حرکتی را که باعث بیرون رفت افغانستان از بحران کنونی گردد، استقبال می کنیم، اما بنا بر اینکه اشتراک کنندگان آن اشخاص مفسد و استفاده جو و متهم به ایجاد بحران فعلی افغانستان اند، این نشست نتیجه مثبتی را به دنبال نخواهد داشت."

آقای دانش می‌گوید که این‌گونه گردهمایی‌ها هیچ‌گونه تاثیری را نه از لحاظ داخلی و نه از بعد بین‌المللی خواهد داشت، چون هم مردم افغانستان و هم جهان این چهره‌ها را به تمام معنی شناخته اند.

سید نظام الدین وحدت، تحلیلگر مسایل سیاسی، می‌گوید که تجربهٔ اولین کنفرانس ویانا نشان می‌دهد که در مورد این نشست بزرگ نمایی صورت می‌گیرد و تصامیم آن در موضوع افغانستان آنقدر سرنوشت ساز نیست.

آقای وحدت در برنامهٔ رک و راست رادیو آشنا صدای امریکا با اشاره به حضور اکثر مقام‌های جمهوریت در این نشست گفت: "کارنامهٔ موفق نداشتند و در موقفی نیستند که تصامیم شان بتواند در وضعیت موجود افغانستان اثرگذار باشد."

او افزود: "چیزی که از این گونه مجالس می توان انتظار داشت، تنها این است که از وضعیت موجودهٔ افغانستان ابراز نگرانی بکنند و یا یک خواست عام را مطرح بکنند."

"جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" با نشر اعلامیه‌ای در مورد این نشست گفته است: "تمركز كنفرانس بيشتر روى تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌‌ها و فعالان سیاسی، مدنی و نظامی مخالف طالبان، ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان آنها و طرح بیرون رفت از بحران كنونى خواهد بود."

نگاره میرداد عمر، معاون پیشین سفارت افغانستان در پولند که یکی از اشتراک کننده گان این نشست است به صدای امریکا در مورد اهمیت این کنفرانس گفت: "با در نظر داشت عمق فاجعه در شرایط فعلی افغانستان، یگانه راه حل انسجام و اتحاد جبهه و نماینده‌ها زیر یک چتر بزرگ، نیاز مبرم برای آینده مردم افغانستان است."

خانم میرداد در مورد اینکه چرا چهره های سیاسی مخالف طالبان تا اکنون نتوانسته اند یک جبهه متحد را برای مبارزه در مقابل طالبان ایجاد کنند، گفت:" تمامی نیروهای که برضد طالب از هر راهی مبارزه می‌کنند، باید وجه مشترک خودرا پیداکنند. وجه مشترک همهٔ ما ضدیت و قبول نکردن ایدیولوژی طالب است. و من مطمین استم که گروه‌های کوچکی که در داخل و خارج از افغانستان طی دوسال شکل گرفته اند منجر به یک ایتلاف بزرگ علیه طالبان می‌شود."

فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه پیشین افغانستان و یکی از اشتراک کنندگان نشست ویانا، نیز بر موثریت این نشست تاکید کرده و در صحبت با صدای امریکا گفت که این نشست می‌تواند زمینهٔ اتحاد نظر و جمع شدن تمام جریانات مخالف طالبان را زیر یک چتر واحد فراهم کند.

نشست دوم ویانا درحالی برگزار می شود که قرار است هفته آینده انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد و نمایندگان خاص کشورها برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، گردهم آیند و بر ایجاد یک اجماع برای حل مشکلات موجود در افغانستان تمرکز شود.

طالبان تا اکنون دربارۀ نشست ویانا چیزی نگفته اند، ولی در گذشته دربارۀ چنین نشست ها گفته بودند که در آن چهره های جمع شده اند که قبلاً آزمایش شده اند.

XS
SM
MD
LG