لینک های دسترسی

Breaking News

نی: ادامۀ خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان نگران کننده است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) از افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که ادامۀ خشونت‌ها و مسدود شدن ده‌ها رسانه در افغانستان، زمینه دسترسی مردم به اطلاعات را محدود کرده است.

نی روز دوشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که روز گذشته، افراد مسلح که خود را مامورین حکومتی معرفی کرده اند، ذکی قیس، خبرنگار افغان را در کابل شدیداً لت و کوب کرده اند.

این نهاد حامی خبرنگاران گفته است که آقای قیس از ناحیه سر آسیب دیده است.

نهاد حمایت کنندهٔ رسانه‌های آزاد افغانستان همچنین گفته است که دفتر رادیو رابعۀ بلخی که رادیوی ویژهٔ زنان بود، در ولایت بلخ در اثر آتش‌سوزی کاملاً تخریب شد.

در اعلامیه آمده است: "به باور ما بسته‌شدن رسانه‌ها و بی‌کار شدن تعداد زیادی از خبرنگاران نگران کننده است و می‌تواند صدمۀ بزرگی بر پیکر آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و فعالیت رسانه‌ای در کشور محسوب گردد."

این نهاد حامی خبرنگاران همچنین گفته است: " حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان از وضعیت موجود در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها و همچنین وضعیت دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان در کشور ابزار نگرانی کرده و این عوامل را ابزاری برای محدود ساختن فعالیت رسانه‌های آزاد در افغانستان می‌داند."

این نهاد از مقام‌های طالبان خواسته است که در راستای تامین امنیت رسانه‌ها تلاش کرده و قضیه لت و کوب خبرنگاران و به آتش‌کشیدن رادیوی رابعهٔ بلخی را هرچه زودتر بررسی کنند.

این در حالی است که پیش از این کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان از افزایش لت و کوب و بازاشت خبرنگاران از سوی افراد طالبان در کابل و اکثر ولایات این کشور خبر داد و خواستار توجه در این زمنیه شده بود.

این نهاد همچنین گفته بود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ده‌ها خبرنگار و کارمندان رسانه‌ای در کابل و ولایات بی‌کار شده اند.

به گفتۀ این کمیته ممکن بسیاری رسانه‌ها در کابل و ولایات به دلیل "وضع محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی" فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

پیش از این انجمین ژورنالیستان افغانستان گفته بود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، حدود ۲۰۰ رسانه در این کشور فعالیت شان را متوقف کرده اند.

XS
SM
MD
LG