لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان خواهان آزادی فوری سه ژورنالست افغان شد


این تصویر از سوی کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان که مقر اصلی آن در شهر نیویارک است،‌ نشر شده است
این تصویر از سوی کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان که مقر اصلی آن در شهر نیویارک است،‌ نشر شده است

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) خواهان آزادی "فوری و بدون قید و شرط" سه ژورنالست افغان شد که در توقیف طالبان به سر می‌برند.

این کمیتهٔ حامی ژورنالستان که مقر اصلی آن در شهر نیویارک است از طالبان خواسته است تا فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی، ژورنالستان افغان را به اسرع وقت از توقیف آزاد کنند.

این ژورنالستان که برای چینل یوتیوب موسوم به "دوست‌داران کابل" (Kabul Lovers) کار می‌کنند،‌ به تاریخ ششم جنوری ۲۰۲۲ میلادی همراه با رشاد عزیزی، برادر میلادی عزیزی، توسط طالبان توقیف شدند.

این کمیته از قول منابع آگاه که نخواستند نام‌شان ذکر شود، گزارش داده است که این ژورنالستان زمانی توقیف شدند که در یکی از رستوران‌های شهر نو کابل حضور داشتند.

به گفتهٔ این منابع،‌ مدرس به حیث گویندهٔ چینل دوستداران کابل، رحیمی به حیث فلم‌بردار کار می کرد و میلادی عزیزی مالک چینل Kabul Lovers است.

رسانهٔ یوتیوب دوست‌داران کابل مسایل روزمره را زیر پوشش قرار می‌دهد و این ژورنالستان پس از تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱ به کار‌ شان همچنین ادامه دادند. چینل یوتیوت Kabul Lovers را نزدیک به ۲۴۰ هزار کاربر یوتیوب دنبال می‌کنند.

منابع آگاه به کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان گفته اند که طالبان رشاد نوری را از توقیف آزاد کردند، اما فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی هنوز هم در توقیف خانهٔ مبارزه بر ضد تروریسم ریاست عمومی امنیت ملی طالبان به سر می‌برند و آنان قادر به دیدار اعضای خانواده و وکلای مدافع‌ شان نبوده اند.

استیفن بتلر، هماهنگ کنندهٔ کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان، در این اعلامیه گفته است که توقیف فیصل مدرس، ادریس رحیمی و میلاد عزیزی نشان می‌دهد که طالبان حملات شان را بر ضد رسانه‌های آزاد تشدید کرده اند و این وضعیت قابل نگرانی است.

آقای بتلر گفت: "مقام‌های طالبان باید بدون قید و شرط این سه ژورنالست را رها کنند و زندانی کردن اعضای رسانه‌ها را متوقف کنند و از آنان به خاطر انجام وظایف شان، انتقام‌جویی نکنند."

منابع آگاه به این کمیته گفته اند که یک عضو طالبان خانوادهٔ مدرس را از توقیف وی آگاه ساخته است و به گفتهٔ این منابع، اعضای خانوادهٔ مدرس ترس دارند که مدرس و سایر ژورنالستان در هنگام توقیف ممکن شکنجه شوند.

این سه ژورنالست اخیراً اعتراضات مردم را در ولایت پنجشیر زیر پوشش قرار دادند، ولایتی که جنگجویان طالبان یک غیرنظامی را کشتند. معترضان به شدت از رفتار طالبان و کشتن غیرنظامیان در آن ولایت انتقاد کردند و ویدیوی که چینل دوست‌داران کابل آنرا در یوتیوب نشر کرد، بیش از ۱۰۰ هزار بیننده را به خود جلب کرد و رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی نیز آنرا گزارش دادند.

منابع آگاه به کمیتهٔ حفاظت از ژرونالستان گفته اند که به باور آنان، این سه ژورنالست به دلیلی توقیف شدند که آنان اعتراضاتی را تحت پوشش قرار دادند که از عمل‌کرد طالبان انتقاد می‌کرد و ویدیو آنان به طور گسترده شریک ساخته شد.

این کمیته از طریق وتس‌اپ با احمدالله واثق،‌ یک معاون سخنگوی طالبان، تماس گرفت، اما آقای واثق پاسخی ارایه نکرد. این کمیته گفته است که با وجود تلاش، قادر نشده است تا با ریاست عمومی استخبارات گروه طالبان به تماس شود.

تسلط طالبان و تاثیر آن بر رسانه‌های آزاد

پس از روی کار آمدن مجدد طالبان در اوسط ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، فعالیت رسانه‌های آزاد در افغانستان به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است.

گزارشگران بدون مرز و انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در گزارشی به تاریخ ۲۱ دسمبر ۲۰۲۱ ( ۳۰ قوس) سال روان خورشیدی گفتند که افزون بر فشارها، بسیاری رسانه‌ها در این کشور با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه اند.

این نهادها گفته اند که با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان کمک‌ها به رسانه‌های این کشور قطع شده و آنان نیز با کم‌شدن و عدم اعلانات برای درآمد شان رو به رو استند.

علاوه بر آن، وضع محدویت از سوی طالبان و فشار بر کارمندان رسانه‌ای یکی از دیگر دلایل کاهش فعالیت رسانه‌های آزاد در افغانستان شده است.

پیش از این کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفته بود که خشونت‌ها علیه خبرنگاران در این کشور افزایش یافته و در ماه‌های اخیر، چندین خبرنگار از سوی طالبان بازداشت و لت و کوب شده اند.

XS
SM
MD
LG