لینک های دسترسی

Breaking News

مرحله کاهش خشونت ها در افغانستان آغاز شد؛ یوناما از آن استقبال کرد


براساس توافق طالبان و امریکا، کاهش خشونت در افغانستان ساعت ۱۲:۰۰ شب به وقت کابل آغاز شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان طی یک سخنرانی به مناسبت آغاز هفتۀ کاهش خشونت گفت که به نیرو های امنیتی افغان دستور داده است تا هفته کاهش خشونت را در مقابل طالبان رعایت کرده ولی در مقابل داعش، القاعده و دیگر گروه های تروریستی به عملیات هایشان ادامه دهند.

گروه طالبان و ایالات متحدۀ امریکا نیز از شروع هفتۀ کاهش خشونت گزارش داده اند.

ملل متحد از اعلان کاهش خشونت و شروع آن استقبال کرده و گفته است که این هفت روز می‌تواند راه را برای یک صلح دایمی باز کند.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز جمعه ۲۱ فبروری (۲حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "تعهد می‌کنیم که با تمام گروه های درگیر کار کرده و از گفتگوی همه شمول به رهبری افغان‌ها پشتیبانی کنیم. گفتگویی که در آن زنان، اقلیت ها و جوانان دخیل بوده، حقوق بشر رعایت شده و راه برای یک صلح دایمی هموار شود".

یوناما از تمام جوانب درگیر خواسته است تا برای کاهش و توقف تلفات در افغانستان، راه‌های دیگر کاهش خشونت را نیز جستجو کنند.

وزارت خارجۀ پاکستان نیز با نشر اعلامیه‌ای از اعلان کاهش خشونت در افغانستان استقبال کرده است. در اعلامیه آمده است که پاکستان نقش مهمی در مذاکرات امریکا و طالبان داشته و نیز ابراز امیدواری شده است تا کاهش خشونت راه را برای صلح در افغانستان باز کند.

مقام های افغان، پاکستان را به حمایت از طالبان افغان متهم می‌کنند، اما پاکستان این ادعاها را رد می کند.

مقام های امریکایی می‌گویند که در صورت ختم موفقانۀ هفته کاهش خشونت، توافقنامۀ بین امریکا و طالبان روز شنبه آینده ۲۹ فبروری (۱۰حوت) به امضا خواهد رسید. طالبان گفته اند که این توافقنامه در قطر امضا خواهد شد و زمینه را برای مذاکرات بین الافغانی فراهم خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG