لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: هیچ فردی صلاحیت 'انحلال جمهوریت' را ندارد


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان موفقیت انتخابات را به معنای بقای ملت، قانون اساسی و نظام جمهوریت خوانده و گفته است که این روند با وجود فشارهای زیاد؛ اما با حمایت مردم برگزار شد.

آقای غنی در دیدار با اعضای رهبری کمیته‌های مختلف لویه جرگه مشورتی صلح گفته است که "هیچ کسی صلاحیت انحلال جمهوریت" را ندارد.

ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه ۲۱ فبروری (دوم حوت) با نشر اعلامیه‌ای به نقل از آقای غنی گفته است: "ما دوست و دشمن دایمی نداریم؛ اما منافع دایمی داریم که نه تنها برای ما ارزش دارد، بلکه حراست از آن وظیفه ما است".

این اظهارات آقای غنی پس از آن صورت می‌گیرد که برخی از سیاسیون و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آن کشور خواستار ایجاد "حکومت موازی و حکومت مشارکت ملی" شدند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه هفته گذشته محمد اشرف غنی را برندۀ انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و پس از آن آقای غنی پیروزی‌اش را در این انتخابات، پیروزی جمهوریت و مردم افغانستان خواند.

عبدالله عبدالله رقیب آقای غنی نتایج انتخابات را "نتیجۀ دزدی انتخابات، کودتا بر مردم سالاری و خیانت بر ارادۀ مردم" خواند و بر تشکیل حکومت همه شمول تاکید کرده است.

شورای نامزدان ریاست‌ جمهوری افغانستان دیروز نیز مخالفت‌اش را با تصمیم کمیسیون انتخابات اعلام کرده و خواستار لغو نتایج این انتخابات شد.

اعضای این شورا گفته اند که باید یک "حکومت مشارکت ملی" تشکیل شود.

XS
SM
MD
LG