لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید از توافق ترکیه برای پیوستن فنلند به ناتو استقبال کرد


جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید
جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید

قصر سفید روز جمعه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) از تصمیم ترکیه برای توافق به پیوستن فنلند به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) استقبال کرد و از انقره خواست تا در مورد سویدن نیز تصمیم مشابهی بگیرد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت که ایالات متحده اکنون منتظر ورود سریع فنلند به ناتو است که توسط ترکیه تعلیق شده بود.

سولیوان گفت: "ما ترکیه را تشویق می‌کنیم تا پروتوکول‌های الحاق سویدن را نیز به سرعت تصویب کند. افزون بر این، ما از هنگری می‌خواهیم که روند تصویب پیوستن فنلند و سویدن را بدون تاخیر به پایان برساند."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند سیاست دیرینهٔ بی‌طرفی نظامی را کنار گذاشته و سال گذشته خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما ترکیه و هنگری که هر دو عضو ناتو اند با این درخواست مخالفت کردند. برای پیوستن کشور جدید به ناتو باید تمام ۳۰ عضو این پیمان توافق داشته باشند.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز جمعه ۱۷ مارچ به ماه‌ها تاخیر دپلوماتیک پایان داد و از پارلمان این کشور خواست تا سریعاً از تلاش فنلند برای پیوستن به ناتو حمایت کند.

هنگری نیز روز جمعه اعلام کرد که به تاریخ ۲۷ مارچ در مورد پیوستن فنلند به ناتو رای‌گیری خواهد کرد.
گسترش ناتو به کشوری با ۱۳۴۰ کیلومتر مرز با روسیه، تقریباً طول مرز فعلی این سازمان را با روسیه دو برابر خواهد کرد.

اردوغان به سولی نینیستو، رییس جمهور فنلند گفت که هلسینکی تعهد قوی برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی انقره نشان داده است.

اردوغان پس از این مذاکرات به خبرنگاران گفت: "ما تصمیم گرفتیم پروتوکل الحاق فنلند را به ناتو در پارلمان خود آغاز کنیم."

اردوغان ابراز امیدواری کرد تا پارلمان این درخواست را قبل از انتخابات عمومی ترکیه در ماه می تایید کند.
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز از تصمیم ترکیه استقبال کرد و در عین حال بر اهمیت پیوستن سویدن "در اسرع وقت" تاکید کرد.

استولتنبرگ گفت: "مهم‌ترین چیز این است که فنلند و سویدن به سرعت به عضویت کامل ناتو در آیند، نه اینکه آنها همزمان [به ناتو] بپیوندند."

کشیدگی‌ها میان ترکیه و سویدن پس از آن اوج گرفت که تظاهرات ضد ترکیه در سویدن برگزار شد و سپس یک سیاستمدار افراطی سویدنی نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم،‌ پایتخت آن کشور، به آتش‌کشید.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پس از این رویداد گفت: "این واضح است، آنانی که چنین عمل ننگین را در مقابل سفارت کشور ما انجام داده اند، نمی‌توانند بیش از این توقع هیچ گونه خیرخواهی را از ما در خصوص درخواست‌های خود برای عضویت ناتو داشته باشند."

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو که اکنون ۳۰ عضو دارد به تاریخ چهارم اپریل ۱۹۴۹ میلادی در شهر واشنگتن دی سی امریکا بنیان‌گذاری شد. هدف اساسی این پیمان که چهار سال پس از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد،‌ دفاع جمعی از کشورهای عضو آن بوده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG