لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از افزایش بیجاشدگان داخلی در افغانستان


مقام‌های افغان می‌گوید که با تشدید جنگ در بسیاری از ولایات افغانستان، شمار بیجاشدگان داخلی به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته است.

عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان روز سه شنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) به صدای امریکا گفت که از ۱۵ تا ۳۰ ماه جوزا، حدود ۸۰۰۰ خانواده از مناطق شان آوارده شده اند.

آقای انصاری افزود که این افراد از مناطقی بیجا شده اند که از چندین هفته به این‌سو درگیری شدید میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان در آن جریان دارد.

مشاور مطبوعاتی این وزارت همچنین گفت: "نگرانی وجود دارد، در صورتیکه جنگ ادامه یابد مطمیناً که آمار بیجاشدگان بیشتر از این خواهد شد."

آقای انصاری همچنین گفت که تا اکنون به صدها خانواده از سوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان در برخی ولایات کمک صورت گرفته و این روند جریان دارد.

در این حال، آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی این کشور نشان می‌دهد که در بیشتر از یک هفتۀ گذشته، بیش از ۱۳هزار خانواده مجبور به ترک منازل شان شده اند.

عبداالله ولی‌زاده، مشاور مطبوعاتی این وزارت به صدای امریکا گفت که بیشتر این خانواده‌ها در بغلان، کندز، تخار، سمنگان، بلخ، خوست و برخی ولایات دیگر از محلات شان آواره شده اند.

آقای ولی‌زاده افزود: "ما تا اکنون توانستیم که به حدود ۱۰۰۰ خانواده، مواد غذایی و غیرغذایی از امکانات دست داشته خود کمک نماییم."

بر اساس معلومات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان در روزهای اخیر، بیش از ۲۰۰ خانواده‌های بیجاشده از سوی موسسات ملی و بین‌المللی کمک دریافت کرده اند.

نگرانی‌ها از بیجاشدن هزاران خانواده به اثر جنگ در بخش‌های افغانستان در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر، در ۲۰ ولایت جنگ میان نظامیان افغان و طالبان جریان دارد.

پیش از این کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) گفته بود که مساعدت‎‌های جامعه جهانی برای افغانستان رو به کاهش بوده و کمک‌های بشردوستانه برای این کشور با بیشترین کمبود بودجه مواجه است.

این کمیشنری به تاریخ ۲۸ می (هفتم جوزا) در خبرنامه‌ای گفته بود: " از ۱۲۳.۵ میلیون دالر درخواست مالی اداره پناهندگان سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۲۱، تنها ۲۴ درصد آن تامین شده است."

ملل متحد گفته که نیاز است تا کمک‌های جامعه جهانی برای مردم افغانستان، به ویژه به بیجاشدگان داخلی و مهاجرین افغان ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG