لینک های دسترسی

Breaking News

حجاب اجباری؛ طالبان نوعیت پوشش لباس کارمندان صحی زن را مشخص کردند


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

همزمان با ادامۀ محدودیت‌های سختگیرانه طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، این گروه در یک اقدام تازه به کارمندان صحی زن دستور داده اند که در جریان کار ماسک بپوشند و حجاب کامل را رعایت کنند.

محمد قاسم حقانی، رییس دعوت و ارشاد وزارت صحت حکومت طالبان طی مکتوبی از ریاست عمومی طب معالجوی این وزارت خواسته است که پس از این، باید کارمندان صحی زن، ماسک بزنند و حجاب بپوشند.

در یک نسخۀ این مکتوب که در اختیار صدای امریکا قرار گرفته، آمده است: "بر اساس بررسی ما از مدت‌ها به این‌سو کارمندان صحی زن حجاب را رعایت نکرده اند و از همین‌رو ریاست دعوت و ارشاد وزارت صحت به تمامی کارمندان صحی زن در ریاست‌ها، آمریت‌ها و مدیریت‌ها هدایت می‌دهد که ماسک و حجاب خود را کاملاً مراعات کنند."

ریاست دعوت و ارشاد وزارت صحت حکومت طالبان نوعیت پوشش کارمندان صحی زن در جریان کار را مشخص کرده و نمونه‌های آن را به شفاخانه‌ها و مراکز صحی فرستاده است. بر اساس این تصمیم طالبان، پس از این، کارمندان صحی زن باید در جریان کار حجاب سیاه بپشوند و صورت شان را با ماسک بپوشانند.

حکومت طالبان این نمونهٔ از حجاب را به شفاخانه‌ها فرستاده است
حکومت طالبان این نمونهٔ از حجاب را به شفاخانه‌ها فرستاده است

رییس دعوت و ارشاد وزارت صحت حکومت طالبان همچنان به کارمندان صحی زن هشدار داده که در صورت سرپیچی از این دستور و عدم رعایت حجاب اسلامی، با آنان برخورد "قانونی" خواهد شد.

ریاست عمومی طب معالجوی وزارت صحت حکومت طالبان نیز طی مکتوب دیگر، این موضوع را به تمامی شفاخانه‌ها و مراکز صحی ابلاغ کرده و از آنان خواسته است که پس از این کارمندان صحی زن، مطابق این دستور عمل کنند.

طالبان پیش از این نیز به دانشجویان دختر و کارمندان زن در برخی ادارات دولتی دستور داده بودند که حجاب اسلامی را رعایت کرده و با پوشیدن "برقع عربی" به پوهنتون‌ها و دفاتر کاری حاضر شوند.

طالبان پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند،‌، به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه‌ را بر زنان و دختران در سراسر افغانستان وضع کرده و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند.

طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

عملکرد سختگیرانهٔ طالبان نسبت به زنان و دختران نه تنها موجب انتقاد‌های گستردهٔ بین‌المللی شده است، بلکه ده‌ها سازمان غیرحکومتی فعالیت‌های شان را در افغانستان متوقف کردند.

با آنهم به تازگی سه سازمان بین‌المللی - موسسۀ پاملرنه، کمیتهٔ بین‌المللی نجات و سازمان حفاظت از کودکان - پس از آن بخشی از فعالیت‌ خود را از سر گرفتند که تضمین‌هایی را از سوی مقامات طالبان مبنی فعالیت کارمندان صحی زن، دریافت کرده اند.

این در حالی است که هیات عالی‌رتبهٔ سازمان ملل متحد در ختم سفر چهار روزه از افغانستان با نشر بیانیه‌ای به تاریخ ۲۰جنوری ( ۳۰ جدی) از مقامات حاکم طالبان خواست تا فرمان‌های اخیر خود را که حقوق زنان و دختران را محدود می‌کنند، لغو کنند.

XS
SM
MD
LG