لینک های دسترسی

Breaking News

کمک‌های نظامی متحدان غربی به اوکراین؛ امریکا ۲.۵ میلیارد دالر کمک می‌کند


وسایط جنگی برادلی ساخت ایالات متحده
وسایط جنگی برادلی ساخت ایالات متحده

ایالات متحده و متحدان اروپایی روز پنجشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) کمک‌های نظامی قابل توجهی را برای اوکراین اعلام کردند.

وزارت دفاع ایالات متحده فهرست طولانی تجهیزات به ارزش ۲.۵ میلیارد دالر از جمله وسایط جنگی برادلی، وسایط نقلیهٔ زرهی، سیستم‌های دافع هوا و ده‌ها هزار مرمی راکت را برای تقویت نیروهای اوکراین منتشر کرد.

بریتانیا اعلام کرد که ۶۰۰ میزایل بریمستون را به اوکراین ارسال خواهد کرد. دنمارک تعهد کرد که ۱۹ توپ هویتزر سزار ساخت فرانسه را اهدا خواهد کرد و سویدن نیز به ارسال سیستم توپخانهٔ آرچر که هویتزر متحرک مدرن است و کیف از ماه‌ها خواستار آن بود، متعهد شد.

افزون بر این کشورها، استونیا، لتوانیا، لتویا، پولند و جمهوری چک نیز تعهد کردند که تجهیزاتی از جمله میزایل‌های ضد تانک، سیستم‌های دافع هوا، هلیکوپتر، طیاره‌های بدون سرنشین و هزاران مرمی تسلیحات ثقیله را به اوکراین ارسال کنند.

اعلام آمادگی این کشورها در آستانه اجلاس گروه اوکراین در آلمان صورت گرفته که با شرکت مقامات دفاعی ۵۰ کشور و با هدف افزایش کمک نظامی به کیف روز جمعه ۲۰ جنوری در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار می‌شود.

ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، اواخر روز پنجشنبه گفت که کیف انتظار "تصامیم قوی" و "بسته حمایت نظامی قدرتمند از سوی ایالات متحده" را دارد.

اما ایالات متحده و آلمان تا اکنون به درخواست زیلینسکی مبنی‌بر ارسال مدرن‌ترین تانک‌های جنگی خود پاسخ نداده اند.

آلمان در مورد فراهم کردن تسلیحات سنگین برای اوکراین محتاط بوده است، اما اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با فشار فزاینده‌ای در اروپا برای صدور مجوز ارسال تانک‌های لیوپارد ساخت آلمان در آستانه نشست رامشتاین مواجه است.

یک قانونگذار ارشد امریکایی روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که شولتز در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس به نمایندگان کانگرس امریکا گفته است که اگر ایالات متحده تانک بفرستد، آلمان نیز تانک‌های سنگین خود را به اوکراین خواهد فرستاد. اما با آنهم برلین گفته است که در مورد ارسال تانک‌ها در نشست روز جمعه تصمیم اتخاذ خواهد شد.

زیلینسکی در سخنرانی مجازی خود در نشست سالانهٔ جهانی اقتصاد در داووس گفت که "مواقعی وجود دارد که ما نباید تردید داشته باشیم."

او گفت:"وقتی کسی می گوید 'من تانک می دهم اگر شخص دیگری نیز تانک بدهد'... فکر نمی‌کنم این استراتیژی درستی باشد."

چارلز میشل، رییس شورای اروپا نیز در بازدید از کیف گفت که معتقد است تانک ها "باید تحویل داده شوند."

همزمان با اعلام این تعهدات، میخایلو پودولیاک، دستیار ارشد رییس جمهور اوکراین، گفت: "زمان آن رسیده که از لرزیدن در مقابل پوتین [رییس جمهور روسیه] دست برداریم و گام نهایی را برداریم."

پودولیاک در تویتی نوشت: "اوکراین به تانک نیاز دارد؛ تانک - کلید پایان دادن به جنگ."

بسته تسلیحاتی ایالات متحده همچنین شامل میزایل‌های دوربرد ATA که اوکراین درخواست کرده است، نیز نمی شود.

این میزایل‌ها تا ۳۰۰ کیلومتر را هدف قرار داده می‌توانند و اوکراین را قادر خواهد ساخت تا مسیرهای تدارکاتی و انبارهای مهمات روسیه دور از خط مقدم جنگ را که با سیستم‌های راکتی فعلی قابل دسترس نیست، هدف قرار دهد.

این در حالی است که کرملین روز پنجشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) هشدار داد که فراهم‌آوری تسلیحات که اوکراین را قادر بسازد خاک روسیه را هدف قرار دهد، تنش را تشدید خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: "این بسیار خطرناک است، این به معنای رساندن درگیری به سطح کاملاً جدیدی است، که البته از نقطه نظر امنیت جهانی و اروپایی خبر خوبی نخواهد بود."

XS
SM
MD
LG