لینک های دسترسی

Breaking News

خوردن نمک زیاد چی زیان دارد؟


کاهش مصرف نمک می‌تواند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط با سودیم و نمک را به نصف تقلیل دهد.

دانشمندان چینی این نتیجه‌گیری را پس از انجام تحقیقات در ولایت شاندونگ آن کشور اعلام کرده اند؛ جاییکه مردم به پیمانۀ زیاد نمک مصرف می‌کنند.

تحقیقات نشان داد که عامل ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در آن ولایت، صرف دوامدار رژیم غذایی سرشار از نمک یا هم به گفتۀ عوام غذای شور بود.

داکتران گفته اند که مصرف بیش از حد نمک سبب ابتلا به امراض قلب و رگ‌ها به ویژه بلند رفتن فشار خون می‌شود.

دانشمندان در این تحقیق اطلاعات صحی ۱۳۰۰۰ فرد بین ۲۵ تا ۶۹ از سال ۲۰۱۱ به اینسو را جمع آوری و تحلیل کردند و پی بردند که کاهش مصرف نمک در غذای باشندگان این ولایت ۱۲.۵ گرام به نه گرام در روز سبب شد که مرگ و میر ناشی از امراض قلبی که با مصرف نمک ربط دارد، ۵۰ درصد کاهش یابد.

نتایج این تحقیق که از سوی مرکز کنترول و جلوگیری امراض چین صورت گرفته است، در ژورنال انجمن امراض قلب ایالات متحدۀ امریکا نیز نشر شده است.

شیوی لیو، یکی از دانشمندان شامل در این تحقیق گفته است که شیوع بیماری های قلبی مرتبط با مصرف نمک بلند اما قابل پیشگیری است.

خانم لیو با اشاره به مصرف بلند نمک در چین به ویژه در شمال آن کشور، کاهش "فوری" مصرف نمک را سفارش کرد. او از کارمندان صحی خواست تا به بیماران شان در مورد زیان‌های ناشی از مصرف زیاد نمک معلومات دهند.

میانگین مصرف نمک در چین ۱۱.۹ گرام در روز است، حالانکه سازمان جهانی صحت سفارش می‌کند که افراد کاهل بیشتر از پنج گرام در روز نمک مصرف نکنند.

یافته‌های این تحقیق سبب شد تا مقام‌ها در ولایت شاندونگ که نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، برنامۀ آگاهی عامه را در مورد خطرات ناشی از مصرف زیاد نمک و کاهش مصرف آن راه اندازی کنند.

برخلاف کشورهای غربی مانند ایالات متحدۀ امریکا که بخش زیاد نمک موجود در غذا از مواد غذایی پروسس و بسته بندی شده حاصل می‌شود، حدود ۷۵ درصد مصرف روزانۀ نمک در چین، از غذاهایی که در خانه تهیه می‌شوند، حاصل می‌شود.

XS
SM
MD
LG