لینک های دسترسی

Breaking News

انتقال قدرت در امریکا چگونه صورت می‌گیرد؟


دونالد ترمپ، نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تا کنون پیروزی جو بایدن را در انتخابات نپذیرفته است و همچنین حکومت آقای ترمپ روند انتقال قدرت به تیم جو بایدن، رییس جمهور جدید این کشور را آغاز نکرده است.

ادارۀ خدمات عمومی ایالات متحده که مسوول تهیۀ امکانات برای تیم انتقالی رییس جمهور منتخب است، تا کنون پول و منابع لازمی را برای آغاز کار تیم انتقالی جو بایدن فراهم نکرده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر تدابیر و کارهای روند انتقال قدرت به موقع آغاز نشود، سبب تاخیر و سکتگی در این روند خواهد شد.

انتقال قدرت

از روزی که یک نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده برندۀ انتخابات شناخته می‌شود – معمولاً سه شنبه یا چهارشنبه نخست ماه نومبر – تا ۲۰ جنوری سال آینده که این نامزد سوگند وفاداری یاد کرده و مسوولیت ریاست جمهوری را رسماً عهده دار می‌شوند، مرحلۀ انتقال است.

روند انتقال قدرت توسط تیم غیر انتفاعی رییس جمهور منتخب اداره می‌شود. این تیم از ساختار ستاد انتخاباتی مجزا بوده و بودجه و کارمندان خود را دارد.

در جریان روند انتقال، رییس جمهور منتخب باید در آغاز کارمندان قصر سفید و وزیران کابینه و روسای ادارات مهم دولتی را بگمارد. در این مرحله که چند هفته بیشتر نیست، رییس جمهور حدود ۴۰۰۰ نفر را به پست‌های مختلف حکومت می‌گمارد که دو سوم این افراد باید رای اعتماد مجلس سنا را بگیرند.

افزون بر مدیریت بودجۀ ۴.۵ تریلیون دالری حکومت، تیم انتقالی ادارۀ رییس جمهور جدید باید مسوولیت نظارت بر ۲.۱ میلیون کارمند ملکی و ۱.۴ میلیون منسوب برحال نظامی را به عهده بگیرد. این تیم نیازمندی‌های هر یک از ادارات دولتی را مرور می‌کند.

افزون بر پرکردن پست‌های مهم دولتی، تیم انتقالی جستجو و کاوش می‌کند که چگونه وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور منتخب به پالیسی فدرال مبدل شود. این تیم اغلباً به سریع‌ترین اقدامات می‌پردازد که لغو برخی فرمان‌هایی اجرایی رییس جمهور پیشین شامل آن است.

فرصت روند انتقال

برنامه ریزی برای انتقال قدرت به گونۀ غیر رسمی هر وقتی که رییس جمهور منتخب خواسته باشد، آغاز شده می‌تواند، اما این روند زمانی رسمیت می‌یابد که نتیجۀ انتخابات رسماً تایید شود.

بر اساس قانون، ادارۀ خدمات عمومی ایالات متحده مکلف است که برای تیم انتقالی رییس جمهور منتخب دفتر و وسایل مورد نیاز را فراهم کند.

روند انتقال عموماً حدود ۱۱ هفته – از روز انتخابات در اوایل نومبر تا مراسم تحلیف در ۲۰ جنوری سال آینده – دوام پیدا می‌کند. با اینحال، در صورتیکه نتایج انتخابات به زودی مشخص نشود یا نامزد بازنده شکست خود را نپذیرد، این روند کوتاه تر شده می‌تواند.

در انتخابات سال ۲۰۰۰ در ایالت متحده، زمانیکه ال گور، نامزد حزب دموکرات پیروزی جورج دبلیو بش را نپذیرفت و اقامۀ دعوای حقوقی کرد، روند انتقال کوتاه شد. در آن سال، پنج هفته پس از برگزاری انتخابات آقای بش برنده اعلان شد و تیم انتقالی وی برای انجام کارهای خود فقط ۳۹ روز وقت داشت.

تمویل روند انتقال

مصارف روند انتقال ترکیبی از بودجۀ حکومتی و تمویل خصوصی بوده می‌تواند. امسال ادارۀ خدمات عمومی امریکا صلاحیت قانونی دارد تا شش میلیون دالر را در اختیار تیم انتقالی جو بایدن قرار دهد.

همچنین، روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داده است که آقای بایدن هفت میلیون دالر را از بخش‌های خصوصی برای روند انتقال قدرت هدیه دریافت کرده است.

کمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحد به افراد یا سازمان‌های اهدا کننده اجازه داده است تا حد اکثر ۵۰ هزار دالر را برای روند انتقال ریاست جمهوری اهدا کنند، اما به شرطی که آن را آشکارا و علنی نگه دارند.

تد کوفمن، دستیار دیرینۀ آقای بایدن رهبری تیم انتقالی وی را به عهده دارد. هنگامیکه آقای بایدن سناتور بود، تد کوفمن رییس دفتر وی بود. آقای کوفمن در سال ۲۰۰۸ در تیم انتقالی باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده نیز کار کرده است.

XS
SM
MD
LG