لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان با تحریم‌های ترمپ بر ایران چی می‌کند؟


آقای ترمپ فرمان اجرایی برگشت تحریم ها بر ایران را که سر از هفتم اگست نافذ شد، دو روز پیش امضا کرده بود
آقای ترمپ فرمان اجرایی برگشت تحریم ها بر ایران را که سر از هفتم اگست نافذ شد، دو روز پیش امضا کرده بود

ایالات متحدۀ امریکا است که آمادۀ همکاری با کشورهایی است که در عملی کردن تحریم های اقتصادی واشنگتن بر ایران متاثر می‌شوند.

ایالات متحدۀ امریکا آمادۀ همکاری انفرادی با یکایک از کشورهایی است که در حمایت از تحریم های واشنگتن بر ایران، داد و ستد خود را با ایران کاهش داده یا متوقف می‌سازند.

یک مقام وزارت خارجۀ ایالات متحده به صدای امریکا گفت "ما آماده ایم تا با کشورهایی که واردات آنان (به دلیل تحریم بر ایران) کاهش می‌یابد، یکا یک کار کنیم".

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، سه شنبه (۷ اگست) تحریم های اقتصادی را بر ایران از سر گرفت و با نشر پیامی در تویتر هشدار داد که "هرکسیکه با ایران معامله کند، با ایالات متحده معامله نخواهد داشت".

حکومت افغانستان سال گذشته بیش از ۱.۹۸ میلیارد دالر از ایران واردات و حدود ۳۱ میلیون دالر صادرات به ایران داشت. با این رقم، به گفتۀ مقام‌های اتاق های تجارت و صنایع افغانستان، ایران در سال گذشتۀ میلادی بزرگترین شریک تجارتی افغانستان بود.

حکومت افغانستان با آنکه از تاثیرات تحریم های امریکا بر ایران در سطح منطقه چشم پوشی نمی کند، از این ناحیۀ نگرانی چندانی ندارد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به صدای امریکا گفت "محدودیت هایی که بر ایران وضع شده است، تاثیراتی در منطقه نیز دارد ... بازارهای متعدد در منطقه به روی افغانستان باز است و امروز افغانستان به دلیل داشتن روابط خوب با کشورهای آسیای میانه، بدیل های متعدد دارد."

در گذشته نیز، هنگامیکه ایران زیر فشار تحریم های اقتصادی ایالات متحده قرار داشت، افغانستان به گونۀ غیر رسمی خود را از این تحریم ها مستثنا قرار داده و روابط تجارتی خود را با ایران حفظ کرده بود.

پیش از این شماری از مقام‌های افغان گفته بودند که افغانستان به گونۀ غیر رسمی از تحریم های امریکا بر ایران مستثنا است، اما سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان این مطلب را نه تایید کرد و نه رد.

مخالفت ترمپ با توافق هسته‌ای ایران

رئیس جمهور ترمپ، که از آغاز کارزار انتخاباتی اش تا کنون مخالف توافق هسته‌ای جولای ۲۰۱۵ میان ایران و اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد به اضافۀ آلمان بود، ماه گذشته از این توافق بیرون شد.

تحریم ها بر ایران که سر از سه شنبه (۷ اگست) اعمال می شود، ممانعت از فروش دالر امریکایی به ایران، نهی معاملات خرید یا فروش ریال ایران، ممانعت از تجارت با ایران در ازای طلا یا دیگر فلزات گرانبها، ممنوعیت بر فروش، عرضه و تامین گرافیت و فلزاتی مثل المونیم و فولاد و وضع محدودیت شدید بر صنعت موترسازی ایران را احتوا می‌کند.

انتظار می‌رود که بخش دیگر این تحریم ها در پنجم نوامبر سال روان بر ایران اعمال شود که بیشتر صنعت کشتی‌رانی و بنادر، صنعت نفت و پتروشیمی، نهاد های مالی و بانک‌های ایران را هدف قرار خواهد دارد.

افزون بر آن در سلسلۀ بعدی این تحریم ها ​گنجانیدن دوبارۀ نام صدها شخص، شرکت، نهاد، کشتی و خطوط هوایی ایران در فهرست تحریم‌ها نیز شامل خواهد بود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG