لینک های دسترسی

Breaking News

اگر قوای امریکایی از افغانستان بیرون شود، چه پیش خواهد آمد؟


چند مقام پیشین امریکایی، درکمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، ادامۀ حضور نظامیان امریکایی را در افغانستان برای امنیت امریکا مهم خوانده اند.

کالن جکسن، معاون دستیار پیشین وزیر دفاع امریکا در امور افغانستان، پاکستان و آسیای میانه روز سه شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در جلسۀ استماعیۀ سنا که زیر نام "استراتیژی ایالات متحده در افغانستان"برگزار شده بود، گفت: "راه خروج سربازان امریکایی از افغانستان، دست یافتن به یک توافقنامه صلح پایدار است، نه برقراری یک صلح ساختگی."

این مقام پیشین امریکایی همچنین هشدار داد که دست یافتن یک توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان که غیر قابل اجرا باشد و به گونه شتابزده امضا شود، ممکن امریکا را مجبور کند تا دوباره مانند عراق و سوریه به افغانستان برگردد.

او گفت: "یک توافقنامه خوب از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان جلوگیری می کند و همچو توافقنامه قدرت را به گونه واقعی بین حکومت کنونی افغانستان و مخالفان آن تقسیم خواهد کرد. هر گونه توافقنامه سیاسی پایدار در افغانستان باید با اشتراک حکومت این کشور به دست بیاید و حکومت افغانستان باید نقش یک شریک ارشد را داشته باشد نه یک طرف غایب."

آقای جکسن به سناتوران امریکایی پیشنهاد کرد که امریکا به خاطر تطبیق هر گونه توافقنامه سیاسی در افغانستان باید حضور نظامی خود را در این کشور حفظ کند چون به گفته وی افغانستان سابقه اجرای توافقنامه های صلح را ندارد.

جنرال جان کین، معاون پیشین لوی درستیز اردوی امریکا نیز در مورد وضعیت افغانستان به سناتوران امریکایی معلومات داد و گفت که خارج ساختن نیرو های امریکایی از افغانستان و بر اندازی حکومت کنونی این کشور از راه نظامی، هنوز هم دو هدف عمده رهبران گروه طالبان است.

آقای کین با هشدار از پیامد خروج زودهنگام نظامیان امریکایی از افغانستان گفت: "فاجعه به بار خواهد آمد...تمام دستآوردها از بین خواهند رفت. داعش و القاعده از این وضعیت سود خواهند برد و به خود سر و سامان خواهند داد. طالبان و دیگر گروه‌های دهشت افگن، خروج امریکا را به عنوان پیروزی خود در جنگ تبلیغاتی کار خواهند گرفت. جنگ داخلی شعله ور خواهد شد."

کمبرلی فیلد، مشاور پیشین ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان که از دیگر شرکت کنندگان این استماعیه بود نیز از پیامدهای ناگوار خروج نظامیان امریکایی از افغانستان هشدار داد.او گفت: "حکومت کنونی سرنگون خواهد شد، جنگ‌سالاران حاکم شده و چیزهای زیادی را از دست خواهیم داد."

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان امریکایی هشدار داده اند که از هم پاشیدن حکومت و آغاز بحران داخلی دیگر در افغانستان، زمینۀ دست اندازی بیرونی را در امور آن کشور هموارتر خواهد کرد.

کالین جکسن در این مورد اشارۀ مشخص داشت و گفت که خروج زودهنگام قوای امریکایی از افغانستان عرصه را برای گسترش نفوذ دشمنان امریکا در افغانستان باز خواهد کرد.

او گفت: "دشمنان بیرونی امریکا دست به کار خواهند شد. ایران به جنگجویان نیابتی خود رو خواهد آورد. پاکستان نفوذ خود را بیشتر کرده و روسیه نیز وارد عمل خواهد شد."

اما جاش هاولی، سناتور جمهوریخواه از ایالت میزوری با انتقاد تند از ادامه حضور نظامی امریکا در افغانستان گفت که به باور وی امریکا هیچ استراتیژی منسجم در افغانستان ندارد و تا کنون چندین رییس جمهور امریکا به وعده پایان دادن جنگ در افغانستان وفا نکرده اند.

آقای هاولی گفت: "من نمی دانم در افغانستان چه می کنیم. من هیچ دورنمای معقول را نمی بینم که نشان بدهد مسیر ما در افغانستان تغییر می کند. مردم ایالتم نیز این را نمی داند. حوصله آنان به سر آمده و حق دارند که بی حوصله شوند. حوصله من نیز به سر آمده است."

نگرانی از خروج زودهنگام قوای امریکایی از افغانستان در حالی در سنای امریکا ابراز می‌شود که هم اکنون خروج کامل قوای نظامی امریکا یکی از نکات اساسی بحث میان نمایندگان طالبان و امریکا است.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده نیز همواره با اشاره به پایان بخشیدن ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان تاکید کرده است که طولانی‌ترین جنگ امریکا باید پایان یابد و نظامیان امریکایی به کشورشان برگردند.

XS
SM
MD
LG