لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: بایدن با امیر قطر در واشنگتن ملاقات می‌کند


جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گفته است که رییس جمهور ایالات متحده در آخر ماه جنوری با امیر قطر در واشنگتن ملاقات خواهد کرد
جین ساکی، سخنگوی قصر سفید، گفته است که رییس جمهور ایالات متحده در آخر ماه جنوری با امیر قطر در واشنگتن ملاقات خواهد کرد

سخنگوی قصر سفید روز سه شنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) گفت که جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا، به تاریخ ۳۱ جنوری با شيخ تميم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، ملاقات خواهد کرد.

جین ساکی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رییس جمهور بایدن با امیر قطر در مورد امنیت شرق میانه و "حصول اطمینان از ثبات عرضهٔ انرژی در سطح جهان" صحبت خواهد کرد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که ملاقات رهبران دو کشور در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش به دنبال تقویت طرح‌های اضطراری انرژی استند،‌ زیرا اگر روسیه به دلیل افزایش تنش در مرز اوکراین، منابع انرژی خود را برای کشور‌های اروپایی توقف و یا کاهش بدهد، گزینهٔ‌ عرضه انرژی از سایر منابع از جمله قطر موجود باشد.

ایالات متحده و متحدین اتحادیه اروپا روسیه را متهم کرده اند که آن کشور از طریق تهدید حمله بر اوکراین در صدد ایجاد بی‌ثباتی در اروپا است.

اوکراین که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود،‌ از سال‌های به این سو تلاش کرده است تا عضویت پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو را به دست بیاورد، اقدامی که با مخالفت جدی مسکو مواجه شده است.

در حال حاضر، اتحادیه‌ٔ‌ اروپا ۴۰ در صد مواد سوخت خود را از روسیه به دست می‌آرود. واشنگتن و متحدان اروپایی آن در حال حاضر در جستجوی بازارهای جهانی برای یافتن منابع انرژی جایگزین استند.

قطر که یک متحد نزدیک ایالات متحده است، دارای منابع سرشار گاز است و این کشور حوزهٔ خلیج، بزرگترین صادر کنندهٔ گاز مایع در جهان به شمار می‌رود.

سخنگوی قصر سفید همچنین گفته است که رییس جمهور بایدن در نظر دارد تا از امیر قطر به خاطر حمایت آن کشور در قسمت انتقال شهروندان ایالات متحده، دارندگان اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) و شرکای افغان در جریان روند تخلیهٔ سال گذشته از افغانستان،‌ سپاسگزاری کند.

قطر نقش قابل ملاحظهٔ را در بخش دپلوماسی در جریان تقریبا جنگ ۲۰ ساله ایالات متحده در افغانستان و اخیراً عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان داشته است.

XS
SM
MD
LG