لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: ۷۸۰ مورد آبلهٔ میمون در ۲۷ کشور تایید شده است 


سازمان جهانی صحت امروز پنجم جون (۱۵ جوزا) گفت که ۷۸۰ مورد آبلهٔ میمون در ۲۷ کشوری که این مرض در آن واگیر نیست در حالی تایید شده که سطح خطر سرایت این مرض به سراسر جهان، متوسط است.

این سازمان گفت که این موارد آبلهٔ میمون از ۱۳ ماه می تا دوم جون تایید و ثبت شده است و احتمال دارد موارد بیشتر این مرض وجود داشته باشد که به دلیل محدودیت‌های معلوماتی همه‌گیری شناسی و لابراتواری، گزارش نشده است.

این ادارهٔ ملل متحد همچنان گفت که دور از حقیقت نیست که سایر کشورها نیز موارد آبلهٔ میمون را شناسایی خواهند کرد و این ویروس بیشتر گسترش خواهد یافت. تا اکنون بریتانیا ۲۰۷ مورد، اسپانیا ۱۵۶، پرتگال ۱۳۸، کانادا ۵۸ و آلمان ۵۷ مورد آبلهٔ میمون را گزارش داده است.

سایر موارد این بیماری در کنار اروپا و امریکای شمالی در ارجنتاین، آسترالیا، مراکش و امارات متحده عرب نیز گزارش شده است، اما شمار آن کمتر از ۱۰ مورد بوده است.

با آنهم، حتا یک مورد آبلهٔ میمون در یک کشور غیرواگیر این ویروس، شیوع بیماری پنداشته می‌شود.

این در حالی است که برخی از کشورها از نسل جدید موارد آبلهٔ میمون خبر داده اند که در آن افراد مبتلا در گذشته با مبتلایان قبلی در تماس نبوده اند؛ انکشافی که نشان می‌دهد سرایت این ویروس به گونهٔ مخفی در گردش بوده می‌تواند.

موارد غیر معمول

اکثریت موارد آبلهٔ میمون تا اکنون از سوی ادارات خدمات صحی جنسی و سایر خدمات صحی گزارش شده و به صورت عمده مردانی به آن مبتلا شده اند که با مردان دیگر مقاربت جنسی داشته اند.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که شمار زیادی از موارد آبلهٔ میمون علایم غیرمعمول داشته و برخی‌ها پیش از این علایم این بیماری مانند تب، نخست شاهد آبله‌های چرکین در بدن شان بوده اند، علامه‌ای که غیرمعمول پنداشته می‌شود.

تا اکنون هیچ مورد مرگ ناشی از ابتلا به آبلهٔ میمون از کشورهای غیرواگیر این ویروس گزارش نشده، اما موارد مرگ و میر از کشورهایی که این ویروس در آن واگیر است، گزارش شده است.

کامرون، جمهوری افریقای مرکزی، کانگو-برازاویل، جمهوری دموکراتیک کانگو، لایبریا، نایجریا، سیرالیون، گابون، ساحل عاج و گانا از کشورهای واگیر بوده و موارد آبلهٔ میمون در آن به گونهٔ گسترده در حیوانات شناسایی شده است.

در جریان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲، از کشورهای کامرون، جمهوری افریقای مرکزی، کانگو -برازاویل ، جمهوری دموکراتیک کانگو، لایبریا، نایجریا و سیرالیون ۶۶ مورد مرگ ناشی از آبلهٔ میمون گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG