لینک های دسترسی

Breaking News

مبتلایان جدید پولیو در افغانستان؛ آمار طالبان در تناقض با آمار ملل متحد قرار دارد


عکس آرشیف از جریان تطبیق واکسین پولیو در ولایت قندهار
عکس آرشیف از جریان تطبیق واکسین پولیو در ولایت قندهار

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان گفته است که امسال هیچ واقعهٔ مثبت پولیو در افغانستان ثبت نشده است، حالانکه بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، از آغاز سال روان میلادی تا کنون نه واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

امرخیل در پیام ویدیویی به مناسبت آغاز کمپاین واکسین پولیو در ۲۳ ولایت افغانستان، این ادعا را کرده است، حالانکه تنها در هفتهٔ روان سه واقعهٔ مثبت پولیو در ولایت قندهار ثبت شده است.

حمید جعفری، یک مقام بخش مبارزه با پولیو در سازمان جهانی صحت که افغانستان و پاکستان نیز شامل حوزهٔ کاری وی می‌شود، در صحبت با صدای امریکا گفت: "وزارت صحت عامه افغانستان همه واقعات مثبت ویروس وحشی پولیو را بر اساس پروتوکول‌های تنظیم صحت بین‌المللی به سازمان جهانی صحت گزارش داده است."

تا ماه اپریل سال روان هیچ واقعه مثبت پولیو در افغانستان گزارش نشده بود، اما در چند ماه اخیر نه واقعه مثبت در آن کشور ثبت شده است، حالانکه در طول سال ۲۰۲۳ فقط شش واقعه پولیو در افغانستان ثبت شده بود.

امرخیل یکبار دیگر روز سه شنبه در پاسخ به پرسش صدای امریکا در مورد تایید ارقامی که قبلاً ارایه کرده بود و تناقض آن با آمار سازمان جهانی صحت گفت: "تا حال [در سال جاری]. هیچ واقعهٔ مثبت پولیوویروس نداریم."

افغانستان و پاکستان، تنها دو کشور جهان اند که ویروس وحشی پولیو در آن گردش داشته و سبب فلج کودکان و مرگ آنان می‌شود.

در کمپاین جاری، واکسین پولیو در افغانستان به بیش از هشت میلیون کودک زیر سن پنج سال در ۲۳ ولایت واکسین تطبیق می‌شود. امرخیل در پیام ویدیویی خود به این مناسبت گفت: "وزارت صحت عامه از بزرگان قومی، علمای دینی، استادان می‌خواهد با واکسیناتوران همکاری کنند تا ما بتوانیم، پولیو را در افغانستان محو کنیم."

سازمان جهانی صحت هشدار داده است که برگشت مهاجران افغان از پاکستان ممکن سبب افزایش خطر گسترش و گردش ویروس پولیو در ساحات مرزی افغانستان و پاکستان شود. پاکستان از نومبر سال گذشته به اینسو مهاجران افغان فاقد اسناد اقامت را جبراً‌ به افغانستان اخراج می‌کند.

پولیو در پاکستان

در سال ۲۰۲۳ فقط شش مورد ویروس وحشی پولیو در پاکستان ثبت شده بود، حالانکه در نیمهٔ نخست سال روان میلادی هشت واقعهٔ جدید این بیماری در آن کشور ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که در سال ۲۰۲۴ حدود ۴۴ نمونهٔ مثبت محیطی پولیوویروس را در افغانستان و ۲۱۱ نمونه را در پاکستان شناسایی و ثبت کرده است.

جعفری گفت: "تثبیت ویروس پولیو در نمونه‌های محیطی و واقعات مثبت آن، تلاش‌ها برای توقف گردش این ویروس تا پایان سال ۲۰۲۴ را به تاخیر انداخته و احتمالاً آن را تا نیمهٔ نخست سال ۲۰۲۵ تمدید خواهد کرد."

کمپاین‌های تطبیق واکسین پولیو از دیرزمان با چالش‌هایی هم در افغانستان و هم در پاکستان روبرو بود، از جمله تبلیغات غلط در مورد واکسین و ممانعت طالبان با تطبیق خانه به خانهٔ این واکسین که موثرترین روش برای مهار کردن ویروس پنداشته می‌شود.

جعفری گفت: "با وصف تلاش‌های فراوان برای توقف پولیو، ساحهٔ گردش و شیوع ویروس وحشی شکل ۱ در افغانستان و پاکستان در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ گسترس یافته است."

این مقام سازمان جهانی صحت، با اشاره به اخراج مهاجران افغان از پاکستان، گفت که افزایش نمونه‌های مثبت محیطی ویروس پولیو در پاکستان در اواخر سال ۲۰۲۳ عمدتاً‌ با تردد بی‌پیشینه و غیرمنتظرهٔ جمعیت ربط دارد و نمونه‌های مثبت در جاهایی تثبیت شده است که تا چندی پیش عاری از پولیو بود.

گروه

XS
SM
MD
LG