لینک های دسترسی

Breaking News

محدودیت های کووید۱۹ سبب شیوع پولیو و سرخکان شده است


سازمان جهانی صحت هشدار داده است که محدودیت های ناشی از شیوع کروناویروس و کمبود منابع جهت مهار آن، برنامه های واکسیناسیون را متضرر کرده و منجر به شیوع مرض فلج اطفال و سرخکان در فقیرترین نقاط جهان شده است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت در ژنیو گفت که در اوایل سال جاری افریقا در نتیجه تلاش های هماهنگ سازمان های مختلف، حکومات و میلیون‌ها کارمند صحی،عاری از بیماری فلج اطفال (پولیو) اعلام شد.

اما به گفتهٔ او از زمان شیوع بیماری کووید۱۹، برنامه های واکسیناسیون مانند برنامه محو پولیو در افریقا به حالت تعلیق در آمده و کودکان در مناطق آسیب پذیر در معرض بیماری های مانند فلج اطفال سرخکان و سینه و بغل قرار گرفته اند.

او گفت که سازمان جهانی صحت شاهد شیوع این امراض در افریقا بوده است.

آقای گیبریسوس گفت پیش از شیوع بیماری کووید۱۹ موارد ابتلا به مرض سرخکان در سراسر جهان در حال افزایش بود.

او علاوه کرد که سال گذشته بیشترین تعداد ابتلا این بیماری که در دو دهه گذشته پیشینه نداشته، گزارش شده بود.

او افزود که احتمال دارد واقعات ویروس پولیو در پاکستان، افغانستان و بسیاری مناطق واکسین ناشدهٔ افریقا افزایش یابد.

رییس سازمان جهانی صحت گفت که اگر در حال حاضر پولیو ریشه‌کن نشود، در ده سال آینده ممکن ۲۰۰ هزار موارد جدید این بیماری کودکان را فلج کند.

سازمان جهانی صحت و صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونسیف) برای رسیدگی به این موضوع درخواست اضطراری را جهت جمع آوری ۶۵۵ میلیون دالر – ۴۰۰ میلیون دالر برای پولیو و ۲۵۵ میلیون دالر برای سرخکان – به کشورها و سازمان‌های اعانه دهنده پیشکش کرده است.

رییس این سازمان گفت که جهان نمی تواند اجازه دهد تلاش برای مبارزه با یک بیماری خطرناک به بیماری خطرناک دیگر اجازه شیوع مجدد را بدهد: "در حالی که جهان با دقت تمام تلاش دانشمندان را برای اطمینان از تولید واکسین های مصوون و موثر برای بیماری کووید۱۹ مشاهده می کند، مهم است اطمینان حاصل شود که همه کودکان واکسین های نجات دهنده حیات موجود را دریافت کنند."

افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که پولیو هنوز هم در آن وجود دارد و از کودکان این کشورها قربانی می‌گیرد.

سال گذشته ۲۹ واقعۀ مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده بود، اما از آغاز سال روان میلادی تا اکنون شمار کودکان مبتلا به این بیماری به ۵۳ تن رسیده است که تقریباً دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG