لینک های دسترسی

Breaking News

پژوهشگر ملل متحد: چین در مورد منشای کروناویروس معلومات اساسی نداد


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

یکی از محققان تیم پژوهشی سازمان جهانی صحت که برای تحقیق در مورد منشای اصلی کووید۱۹ به شهر ووهان چین سفر کرده بود، به خبرگزاری رویترز گفته است که چین از دادن اطلاعات در مورد نخستین واقعات این بیماری امتناع ورزید.

دامنیک دوایر، کارشناس بیماری‌های عفونی آسترالیا و یکی از اعضای تیم سازمان جهانی صحت گفت که این کار تلاش آنان را برای درک چگونگی شیوع کروناویروس به طور بالقوه پیچیده می‌کند.

آقای دوایر می‌گوید که تیم پژوهشی آنان اطلاعات ۱۷۴ بیمار در اولین مرحله شیوع کروناویروس در دسمبر ۲۰۱۹ و نیز موارد دیگری را درخواست کرده بودند، اما مقامات چینی تنها خلاصه اطلاعات را در اختیار آنان قرار دادند.

آقای دوایر گفت که "اطلاعات خام" مورد نظر سازمان جهانی صحت که به نام "لست خطی" یاد می‌شود جزییاتی مانند پرسش‌های جداگانه از بیماران، پاسخ آنان به این پرسش‌ها و تحلیل و تجزیۀ پاسخ ها را شامل می‌شود.

او گفت که دستیابی به اطلاعات خام از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که به گفتۀ وی تنها نیمی از ۱۷۴ تن از بیماران در معرض بازار غذاهای دریایی ووهان - جایی که ویروس در ابتدا در آنجا شناسایی شد - قرار گرفته بودند.

انستیتیوت ویروس‌شناسی ووهان چین، نمونه‌های گسترده‌ای از ویروس را جمع آوری کرده بود و این عمل به اتهاماتی منتج شد که گویا کروناویروس از همین‌جا به ساحات اطراف سرایت کرده و در نهایت به همه‌گیری مرگبار مبدل شد.

چین این اتهام را به شدت رد کرده و احتمالات دیگری را در خصوص منشا این ویروس ترویج کرد.

سازمان جهانی صحت هفتهٔ گذشته گفته بود که به نظر می‌رسد کروناویروس از یک لابراتوار چینی نه بلکه از حیوان به انسان سرایت کرده باشد.

در تیم تحقیقاتی سازمان جهانی صحت، متخصصین از ۱۰ کشور گردهم آمده بودند و دو هفته را در ووهان سپری کردند؛ جاییکه آنان از طریق ویدیو کنفرانس از یک هوتل تحقیقات شان را انجام دادند.

سازمان جهانی صحت روز جمعه اعلام کرد که خلاصۀ یافته‌های تیم پژوهشی آن سازمان در اوایل هفته آینده نشر خواهد شد.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون به ۱۹۲ کشور و قلمرو جهان گسترش یافته و به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

براساس معلومات پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا اکنون در سراسر جهان بیش از ۱۰۸ میلیون نفر به کروناویروس مبتلا شده و بیش از دو میلیون و ۳۹۵ هزار نفر پس از ابتلا به آن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG