لینک های دسترسی

Breaking News

چرا اعلام نتایج انتخابات امریکا به درازا کشید؟


با گذشت یک روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، بر خلاف گذشته که اکثراً نتایج در عین روز مشخص می‌شد، اینبار نتایج تا کنون نهایی نشده است.

یک دلیل عمدۀ تاخیر در اعلام نتایج این انتخابات ۱۰۱ رای قبل از تاریخ برگزاری انتخابات است که دو سوم آن از طریق پست ارسال شده است.

رای‌دهندگان امریکایی امسال به گونۀ بی پیشینه، عمدتاً به دلیل هراس از شیوع کروناویروس، پیش از وقت رای دادند.

دونالد ترمپ و جو بایدن، نامزدان ریاست جمهوری امریکا، در ایالت هایی که انتظار می‌رفت اکثریت آرا را به دست آورند، برنده اعلان شده اند.

اما نتیجه انتخابات در چندین ایالت – کارولینای شمالی، جورجیا، پنسلوانیا، اریزونا و نوادا – به دلیل تکمیل نشدن شمارش آرا، نهایی نشده است.

باوجود واضح نبودن نتیجۀ انتخابات، دونالد ترمپ روز چهارشنبه چهارم نومبر در سخنرانی در قصر سفید ادعا کرد که برندۀ انتخابات است و گفت که به محکمۀ عالی می‌رود تا جلو شمارش آرا را بگیرد.

ستاد انتخاباتی آقای بایدن سخنان رییس جمهور ترمپ مبنی بر توقف شمارش آرا را "شرم آور" خوانده و آن را سلب حقوق دموکراتیک شهروندان امریکایی خواند که پیش از از روز انتخابات رای داده‌اند.

پیش از این، آقای بایدن در سخنرانی در شهر ولمینگتن ایالت دلاویر از هوادارانش سپاسگزاری کرده و ابراز اطمینان کرد و گفت که "برنده خواهیم شد" اما با تاکید به طرفدارانش گفت: "ما باید صبور باشیم."

شمارش آرا

دونالد ترمپ با اینکه در آرای انتخاباتی از آقای بایدن عقب است، خواستار پایان دادن به شمارش آرا شده است.

تا شام چهارشنبه آقای بایدن ۲۵۳ رای انتخاباتی و آقای ترمپ ۲۱۳ رای انتخاباتی را از آن خود کرده اند. هر نامزد به خاطر پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری باید از مجموع ۵۳۸ رای انتخاباتی، کم از کم ۲۷۰ رای انتخاباتی را از آن خود کند. آرای انتخاباتی هر ایالت بر اساس جمعیت آن ایالت مشخص شده است.

برندۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری بر اساس نتایج انتخابات در هر ۵۰ ایالت و واشنگتن دی سی تعیین می‌شود. هر نامزدی که بیشترین آرای یک ایالت را بگیرد، تمام آرای آن ایالت را از آن خود می‌کند.

پیش از این آقای ترمپ گفته بود که اگر حس کند که "پیشتاز" است، اعلام پیروزی خواهد کرد.

با اینحال، مایک پنس، معاون آقای ترمپ گفت که جمهوری خواهان مصمم به "محافظت از آرا" استند اما مانند ترمپ اعلان پیروزی نکرد.

مشارکت گستردهٔ مردم

افزون بر ۱۰۱ میلیون رایپیش از وقت، ده‌ها میلیون رای‌دهندۀ امریکایی روی سه شنبه آرای شان را به صندوق‌های رای انداختند.

با رای گیری گستردهٔ قبل از وقت، شمار آرای انتخابات سال ۲۰۲۰ می‌تواند به ۱۵۰ میلیون و یا بیشتر برسد که در تاریخ امریکا بی‌پیشینه خوانده شده است.

اما با درنظر داشت، متفاوت بودن قوانین شمارش آرای قبل از وقت در هر ایالت، اعلام نتیجۀ انتخابات ممکن چندین روز به درازا کشانده شود.

اکثر کسانی که پیش از وقت رای‌داده اند دموکرات‌هایی اند که به زعم خودشان خواسته اند نخستین کسانی باشند که بر خلاف دونالد ترمپ رای می‌دهند، حالانکه بسیاری از جمهوری‌خواهان در روز انتخابات رای داده اند.

رای‌دهندگان امریکایی از میان دو نامزدی که هر دو بالاتر از ۷۰ سال عمر دارند، یکی را انتخاب می کنند. بایدن تا روز تحلیف در ۲۰ جنوری ۷۸ ساله خواهد بود، در حالی که ترمپ ۷۴ ساله است. هر کسی که پیروز شود سالمندترین رییس جمهور ایالات متحده خواهد بود.

افزون بر انتخاب رییس جمهور، رای دهندگان تمام ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و ۳۵ عضو مجلس ۱۰۰ عضوی سنای امریکا را در این انتخابات بر می‌گزینند.

از شمارش آرا به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها در مسیر حفظ اکثریت شان در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا قرار دارند. اما با توجه به نا مشخص بودن نتایج چندین ایالت امریکا برای انتخاب اعضای سنا، مشخص نیست که آیا حزب جمهوریخواه رییس جمهور دونالد ترمپ خواهد توانست اکثریت خود را در مجلس سنا حفظ کند یا خیر.

XS
SM
MD
LG