لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی غذا: کمبود بودجه سبب کاهش کمک های غذایی برای چهار میلیون افغان شده است


در حالی‌که ده‌ها میلیون نفر در سراسر افغانستان با بحران اقتصادی و کمبود مواد خوراکی مواجه اند، سازمان جهانی غذا گفته است که به دلیل کمبود بودجه این ادارهٔ ملل متحد ناچار شده تا مواد خوراکی را برای چهار میلیون افغان کاهش بدهد.

سازمان غذایی جهان (WFP) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "به دلیل محدودیت‌های بودجه، دست کم چهار میلیون نفر در ماه مارچ فقط نیمی از آنچه را که نیاز دارند، به دست خواهند آورد." در این اعلامیه همچنین آمده است که این ادارهٔ سازمان ملل متحد نیاز فوری به ۹۳ میلیون دالر دارد تا کمک‌های غذایی را در ماه اپریل برای ۱۳ میلیون نفر در افغانستان فراهم کند.

پس از آنکه طالبان در آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، این کشور که از قبل با فقر اقتصادی مواجه و به کمک‌های بین المللی متکی بود، بیشتر در بحران اقتصادی فرو رفته است. تعزیرات اقتصادی کشور‌های غربی به خصوص ایالات متحده و خشکسالی‌های پیهم نیز به این مشکلات اقتصادی و بحران بشری افزوده است.

شماری از مقامات به شمول سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی گفته اند که پس از وضع محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان در افغانستان اعمال کرده اند، شماری از کشور‌های کمک‌ کننده ممکن برنامه‌های کمک‌های بشری شان را برای این کشور متوقف کنند. اما دلیل کمبود بودجهٔ سازمان غذایی جهان تا حالا مشخص نشده است.

طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ نه تنها زنان را از ادامهٔ تحصیل محروم کردند، بلکه زنان و دختران را از ادامه‌ٔ کار در سازمان‌های غیرحکومتی خارجی و داخلی نیز محروم کردند. پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، دختران فقط تا صنف ششم حق آموزش در مکاتب را دارند.

پیش از این،‌دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) با نشر گزارشی گفت که افغانستان با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه با خطر بسیار واقعی سقوط سیستمی و فاجعه انسانی مواجه است، زیرا ۱۷ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی حاد مواجه اند.

بر اساس این گزارش جمعیت افغانستان در سال گذشته میلادی از مرز ۴۳ میلیون نفر گذشته و سالانه ۲.۳ درصد رشد نفوس دارد که بالاترین رقم را در منطقه نشان می‌دهد.

اوچا گفته است که در سال روان میلادی ۲۸.۳ میلیون نفر-دو سوم حصهٔ جمعیت افغانستان- برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت، زیرا این کشور سومین سال متوالی خشکسالی و دومین سال رکود اقتصادی شدید را تجربه می‌کند.

بر اساس این گزارش: "از این تعداد ۱۴.۷ میلیون نفر به شدت نیازمنداند. در مجموع ۶.۴ میلیون زن و ۱۵.۲ میلیون کودک هستند. ۶.۱ میلیون در مناطق شهری و ۲۲.۲ میلیون در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ۱۵ درصد از کل خانواده‌ها حداقل یک عضو دارای معلولیت دارند."

XS
SM
MD
LG