لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: رقم مادران مبتلا به سوتغذیه در افغانستان ۴۹ درصد افزایش یافته است


هم‌زمان با هشتم مارچ روز جهانی زن، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از وضعیت دختران و زنان جوان در افغانستان هشدار داده است.

یونیسف روز چهارشنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) با نشر تویتی گفته است که بیش از ۲.۸ میلیون دختر و زن جوان در افغانستان از سوتغذیه، کمبود مواد غذایی حیاتی و کم‌خونی رنج می‌برند.

بر اساس تخمین این نهاد، آمار زنان باردار و شیرده در افغانستان که به سوتغذیه مبتلا شده اند، ۴۹ درصد افزایش یافته است.

میلانی گالوین، رییس بخش تغذیه یونیسف گفته است: "این نباید واقعیت آنها باشد، مقرون به صرفه و در دسترس قراردادن غذای مغذی و حمایت مادران قبل، حین و بعد از بارداری می‌تواند این چرخه را بشکند".

یونیسف از جامعۀ جهانی می‌خواهد که برای تضمین تغذیه مناسب برای زنان و دختران نوجوان در افغانستان گام بردارد و تاکید می‌کند که سرمایه‌ گذاری در برنامه‌های تغذیه مورد نیاز برای زنان و دختران جوان می‌تواند این روند را معکوس کند.

پیش از این صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان گفته بود که برای درمان مبتلایان سوتغذیه به شمول کودکان و مادران در افغانستان، طی سال روان میلادی به ۱۸۶ میلیون دالر نیاز است.

این صندوق گفته است که این بودجه برای خرید مواد مورد نیاز و وقایه، درمان ۸۷۵هزار کودک مبتلا به سوتغذیهٔ شدید و آموزش و مشوره به زنان باردار و شیرده در مورد تغذیه مناسب هزینه خواهد شد.

در این حال، اداره‌های متعدد سازمان ملل متحد نیز از وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

برنامه جهانی غذا با نشر تویتی گفته است که زنان و دختران به گونۀ نامتناسبی تحت تاثیر بحران‌های متعدد در افغانستان به سر می‌برند.

این اداره ملل متحد گفته است که در سال گذشته میلادی برای حدود ۱۳ میلیون زن در سراسر این کشور کمک‌‌های غذایی، حمایت‌های تغذیه‌ای و زمینهٔ آموزش را فراهم کرده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد نیز گفته است که در روز بین‌المللی زنان، همانند هر روز، نهادهای امدادرسان در افغانستان در کنار زنان و دختران این کشور می‌ایستند تا اطمینان حاصل کنند که آنها می‌توانند زندگی دلخواه خود را داشته باشند.

طالبان در یکو‌نیم سال گذشته محدودیت‌های زیادی را بر حق کار و تحصیل زنان و دختران وضع کرده اند. آنان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود کرده و مانع تحصیل دختران در پوهنتون‌ها شده اند.

این گروه همچنان زنان و دختران را از کار در ادارات دولتی و غیرحکومتی به جز نهادهای معدود صحی بازداشته و نیز بر رفتن زنان و دختران به پارک‌های تفریحی، کلب‌های ورزشی و حمام‌ ممنوعیت وضع کرده است.

این در حالی است که اخیراً انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته است که در افغانستان زنان و دختران از زندگی عمومی حذف شده اند.

XS
SM
MD
LG