لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: امسال صدهاهزار کودک افغان از سوتغذی حاد رنج خواهد برد


سازمان جهانی صحت با ابراز نگرانی از افزایش آمار بیماری سوتعذیه در افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۸۷۵هزار کودک در این کشور از سوتغذیه حاد رنج خواهد برد.

این سازمان روز سه‌شنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) در پیامی در تویتر نوشت که از این میان، ۱۲۵هزار کودک مبتلا به سوتعذیه، دارای عوارض جانبی خواهند بود.

بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت، انتظار می‌رود ۲.۳ میلیون کودک از سوتغذیه حاد و متوسط و ۸۴۰هزار زن باردار و شیرده از این بیماری در افغانستان رنج ببرند.

اخیراً برنامه جهانی غذا گفت که موارد سوتغذیه در افغانستان به بلندترین سطح آن رسیده و نصف از شهروندان این کشور در طول سال گرسنگی شدید را تجربه می‌کنند.

فلیپ کراپ، سخنگوی برنامه جهانی غذا در کابل گفت: "نصف از افغانستان بدون درنظرداشت فصل، گرسنگی شدید را در طول سال تحمل می‌کنند، و موارد سوتغذیه در افغانستان به بلند ترین سطح خود رسیده است."

تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱ که با توقف کمک‌های خارجی، تحریم‌ها بر مقامات این گروه، توقف انتقالات بانکی و راکدشدن میلیاردها دالر ذخایر ارزی افغانستان همراه بود، میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی کشاند.

این در حالی است که سازمان داکتران بدون مرز (MSF) امروز در گزاشی گفت که نظام صحی بد، فقر، ناداری و محدودیت‌ها فراراه زنان، شهروندان افغانستان را از خدمات صحی اساسی محروم کرده است.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که یک سروی را در مورد دسترسی به خدمات صحی در این کشور انجام داده که از این میان، ۹۱.۲ درصد از اشتراک‌کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که درآمد شان در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است که در مقایسه به سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این سازمان می‌گوید که این افراد برای تامین مخارج خانواده خود مجبور به گرفتن قرضه یا فروش اجناس و املاک خود شده اند.

در این گزارش آمده است که گاهی زنان افغان با سوتغذیه شدید مواجه می‌شوند که حتا قادر به شیردادن به فرزندان خود نیستند. به گفتۀ این سازمان، برخی از زنان افغان در بوتل به کودکان تازه متولد شده شان چای می‌دهند که پیامدهای بسیار بد دارد.

XS
SM
MD
LG