لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی بر روابط پر تنش افغانستان و پاکستان در ٢٠١٧


رئیس جمهور افغانستان میگوید که از دورۀ ریاست جمهوری اش به پاکستان دست دوستی دراز کرده، اما از جانب پاکستان پذیرفته نشده است
رئیس جمهور افغانستان میگوید که از دورۀ ریاست جمهوری اش به پاکستان دست دوستی دراز کرده، اما از جانب پاکستان پذیرفته نشده است

روابط از قبل پیچیده میان پاکستان و افغانستان، در طول سال ٢٠١٧ پُرتنشتر شد و اکثراً هردو کشور یکدیگر را به جا دادن شورشیان مسلح که حملات مرگبار را در قلمروهای شان انجام دادند، متهم کرد.

درعین حال، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، پاکستان را به بن بست کشانیدین تلاش های صلح مقصر دانست.

به گفتۀ رئیس جمهور غنی، او از آغاز دورۀ ریاست جمهوری اش به پاکستان دست دوستی دراز کرد، اما از جانب پاکستان پذیرفته نشد.

همچنان پس از یک حملۀ انتحاری که در ماۀ فبروری در یکی از مساجد پاکستان صورت گرفت، اسلام آباد ادعا کرد که در این حمله شورشیان مقیم در افغانستان دست داشتند که در نتیجه منجر به مسدود شدن چندین ماۀ دروازه های تورخم و چمن شد.

دروازۀ چمن در طول سال ٢٠١٧م چندین بار دیگر نیز مسدود ساخته شد. مقامات افغان گفتند که در نتیجۀ این مسدودیت ها، تجارت میان هردو کشور، نزدیک به ٥٠ در صد کاهش یافت.

تیرگی دیگر در روابط میان هردو طرف، تلاش پاکستان بخاطر حصارکشی در امتداد خط دیورند بود.

پاکستان اعلام کرد که تا ماۀ دسامبر ٢٠١٨، حصارکشی بر خط دیورند تمام خواهد شد و حتی "یک انچ سرحد بین المللی" از نظارت آن کشور بیرون نخواهد ماند.

پاکستان مدیریت از این خط را در جلوگیری از شورشیان مؤثر می خواند. اما افغانستان می گوید که با حصارکشی در امتداد خط دیورند، اسلام آباد تلاش میورزد تا آن را به مثابۀ یک سرحد رسمی جلو دهد.

افغانستان همچنان ادعا دارد که پاکستان به رهبران طالبان افغان در شهرهای بزرگ آن کشور به مانند کویته و پشاور جاداده است.

در عین حال، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در ماۀ آگست با اعلام استراتیژی جدید اش برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را به بی ثباتی امنیتی در افغانستان متهم کرد و گفت "پاکستان به سازمان های پناه داده است که هرروز در تلاش کشتن مردم ماست".

این سخنان و بخصوص اظهارات آقای ترمپ مبنی بر افزایش نقش سازندۀ هند در افغانستان، با واکنش های تند پاکستان و حامیان آن روبرو شد.

اما رئیس جمهور ترمپ، چند روز قبل، با اعلام استراتیژی جدید امنیت ملی اش، بار دیگر گفت که کشورش هنوزهم با تهدیدات تروریستان و شورشیان که از داخل پاکستان فعالیت می کنند، روبروست.

دونالد ترمپ، هچنان افزود که واشنگتن بخاطر تشدید مبارزۀ پاکستان در برابر گروه های تندرو، به اعمال فشار بر اسلام آباد ادامه خواهد داد.

باوجود فشارها از جانب امریکا و افغانستان بر پاکستان، مقامات افغان و امریکایی می گویند که تاکنون پاکستان دستاورد ملموس و عملی در مبارزه با دهشت افگنی نداشته است.

نگاهی بر روابط پر تنش افغانستان و پاکستان در ٢٠١٧
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:46 0:00

XS
SM
MD
LG