موترهای باربری تا ختم جرگۀ صلح اجازۀ ورود به کابل ندارند

عکس (آرشیف)

نهادهای امنیتی افغانستان به دلیل برگزاری جرگۀ مشورتی صلح، تمامی دروازه‌های کابل را به روی موترهای باربری تناژ بلند بسته اند.

بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل به صدای امریکا گفت که موترهای مسافربری اجازۀ رفت و آمد به کابل را دارند؛ اما موترهای تناژ بلند متوقف شده اند.

اما مسوولین شرکت‌های ترانسپورتی در جنوب افغانستان گفته اند که بر اساس دستور نهادهای امنیتی تا چند روز دیگر اجازۀ ورود به کابل را ندارند.

حاجی احمدالله، رئیس شرکت ترانسپورتی "احمدشاه بابا ابدالی" به صدای امریکا گفت که دیروز رسماً به آنها اطلاع داده شده که تا چهار روز آینده، مسافرین را به سوی کابل منتقل نکنند.

او افزود: "پولیس کابل دیروز به ما رسماً اطلاع داد که تکت نفروشید و مسافرین نمی‌توانند که تا چهار روز آینده به کابل رفت و آمد کنند. به کابل – کندهار و هرات روزانه بیش از صد موتر مسافربری ما رفت و آمد می‌کنند که از بامداد امروز هیچ موتری حرکت نکرده و مسافرین در نمایندگی‌ها منتظر مانده اند".

گفته می‌شود که این تصمیم برای تأمین امنیت جرگۀ مشورتی صلح گرفته شده است.

معشوق‌الله یک باشندۀ ننگرهار که اکنون در کندهار منتظر بازشدن راه است، به صدای امریکا گفت: "اکثریت مسافرین که از ایران و یا پاکستان می‌آیند، از مسیر کندهار به شکل ترانزیت می‌گذرند، بسته‌شدن شاهراه، مسافرین را با برخی مشکلات مواجه می‌سازد، حکومت باید به مردم مشکل ایجاد نکنند و بستن راه، راه حل نیست".

شاهراه کابل – کندهار یکی از مسیرهای مهم است که برعلاوۀ کابل، جنوب را به شمال افغانستان وصل می‌کند. روزانه بیش از ۵۰۰۰ مسافر رفت و آمد می‌کنند.