اردوغان با پوتین و زیلینسکی در مورد احیای توافق غلات صحبت می‌کند

وزیر خارجهٔ ترکیه روز سه‌شنبه اول نومبر (۱۰ عقرب) گفت که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در روزهای آینده با همتایان روسی و اوکراینی‌اش در مورد احیای توافق صدور غلات از اوکراین گفتگو خواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو به خبرنگاران گفت: "رییس جمهور ما در روزهای آینده با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و ولادمیر زیلینسکی رییس جمهور اوکراین صحبت خواهد کرد."

او افزود: "ما معتقدیم که بر این مشکل غلبه خواهیم کرد... [معامله غلات] به نفع همه است."

روسیه و اوکراین به تاریخ ۲۲ جولای (۳۱سرطان) با میانجیگری ملل متحد و ترکیه توافق بازگشایی بنادر بحیرهٔ سیاه را امضا کردند تا غلات اوکراین به خارج از آن کشور صادر شود و از این طریق، بحران مواد غذایی که پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف ایجاد شده است، کاهش یابد.

اما وزارت دفاع روسیه به تاریخ ۲۹ اکتوبر (هفتم عقرب) این توافق را تعلیق کرد و دلیل آن را حملهٔ طیاره‌های بی‌سرنشین اوکراین بر کشتی‌های روسیه در بحیرهٔ سیاه واقع در سواحل شبهٔ جزیره کریمیه عنوان کرد. اوکراین دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

روسیه در نامه‌ای به انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، که توسط خبرگزاری رویترز نیز مشاهده شد، اعلام کرده است که این توافق را برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد، زیرا این توافق نمی‌تواند امنیت کشتی‌های غیرنظامی را که طبق این قرارداد سفر می‌کنند، تضمین کند.

این قرارداد قرار بود به تاریخ ۱۹ نومبر تمدید شود تا بیش از ۹.۷ میلیون تن غلات اوکراین به هدف کاهش بحران جهانی غذا پس از تهاجم روسیه بر اوکراین به خارج از این کشور صادر شود.

آقای اردوغان نیز روز دوشنبه گفت که ترکیه تلاش‌های خود را برای حفظ این توافق باوجود تردید روسیه دنبال خواهد کرد.

اعلام تعلیق صادارات غلات یک روز پس از آن صورت گرفت که انتونیو گویترش، از روسیه خواست تا بر این تصمیم‌اش تجدید نظر کند.

سرمنشی ملل متحد ضمن تاکید بر تمدید این توافق گفته است که ادامه صادرات از اوکراین به مصوونیت غذایی جهان کمک می‌کند.

با آنهم، دیروز ۱۲ کشتی حامل غلات بنادر اوکراین را به مقصد اروپا ترک کردند.

امیر عبدالله، نمایندهٔ ملل متحد برای هماهنگی برنامهٔ غلات گفت که کشتی‌های باربری ملکی هیچ زمانی نمی‌تواند اهداف نظامی شمرده شود یا گروگان گرفته شود. او گفت که انتقال "مواد غذایی باید جریان یابد".

اما روسیه امروز هشدار داده است که تطبیق این توافق بدون حضور مسکو "خطرناک" خواهد بود.

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده، لغو قرارداد صدور غلات اوکراین توسط روسیه را "کاملاً شرم‌آور" خواند و گفت که این اقدام باعث افزایش گرسنگی در جهان می‌شود.

آقای بایدن به خبرنگاران گفت: "این کار آنها [روسیه] هیچ مفهومی ندارد. سازمان ملل متحد این معامله را میانجی‌گری کرد و این باید پایان کار باشد."

اوکراین یکی از بزرگترین کشور صادر کننده گندم ، جواری و روغن آفتاب پرست در جهان به شمار می‌رود، اما تهاجم روسیه و همچنان محاصرۀ بنادر اوکراین از سوی روسیه، روند صادرات را از اوکراین متوقف ساخته بود و این مشکل منابع تامین مواد غذایی بسیاری از کشورهای رو به انکشاف را به مخاطره انداخته است.