دهقانان افغان: به کود‌ کیمیایی و تخم بذری نیاز داریم

عکس: آرشیف

شماری از دهقانان در ولایت بدخشان که کوکنار کشت نکرده‌اند، از حکومت طالبان تقاضا دارند تا آنان را در بخش دسترسی به کود کیمیایی و تخم‌ بذری کمک کند.

با اینکه در بسیاری از مناطق ولایت بدخشان امسال کشاورزان کوکنار کاشته‌اند، شماری از دهقانان با توجه به افزایش معتادان در منطقه از کشت کوکنار منصرف شده و به کشت‌های بدیل رو آورده‌اند.

عبدالمصور، یک تن از دهقانان ولسوالی بهارک ولایت بدخشان می‌گوید که بعد از سال‌های زیاد کشت کوکنار، اکنون رو به کشت لوبیا آورده و مفاد خوبی به دست آورده است.

او صدای امریکا گفت:" دیدم که کوکنار در منطقه نتیجه خوبی نداد. مردم را به مواد مخدر معتاد کرد. اقتصاد مردم را به عوض اینکه بالا ببرد، پایین آورد."

هر چند هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان کشت کوکنار را در افغانستان ممنوع اعلان کرده، اما دهقانان خواهان کمک های بدیل از سوی حکومت طالبان اند.

دهقانان ادعا دارند که تا حال از سوی حکومت طالبان و جامعه جهانی به آنان کمکی در بخش کشت‌های بدیل ارایه نشده است، اما شماری دیگری می‌گویند که کمک‌ها صورت گرفته اما بسیار ناچیز بوده است.

عبدالمصور با درخواست کمک از مسوولان در قسمت توزیع تخم‌های اصلاح شده و کود کیمیایی به صدای امریکا گفت: "کود سیاه، سفید و تخم های اصلاح شده به دسترس دهقان قرار بدهند، تا دهقانان درست استفاده بکنند و از کشت کوکنار دست بکشند. در بازار یک بوجی کود سیاه ۶۵۰۰ افغانی است، که دهقان توان خرید آن را ندارد."

بر اساس گزارش‌ها، شمار زیادی از دهقانان در ولایت بدخشان کوکنار کشت کرده اند و منتظر جمع آوری حاصلات اند.