مکرون: کابل تعهدات صلح را عملی کرده، طالبان باید آتش‌بس کنند

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در یک مکالمهٔ تلیفونی در مورد صلح و رهایی زندانیان طالبان صحبت کردند.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری به نقل از آقای مکرون آمده است: "دولت افغانستان تمام تعهدات خود را در قسمت صلح عملی کرده است و اکنون طالبان باید با اعلام آتش‌بس به تعهدات شان وفا نمایند."

ارگ ناوقت دیروز جمعه ۲۸ اگست (هفتم سنبله) در خبرنامه‌ای گفت که ریس جمهور فرانسه ضمن تصریح تداوم کمک‌های فرانسه به افغانستان از حمایت دراز مدت این کشور در راستای تامین صلح و ثبات در این کشور نیز اطمینان داد.

ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که در این صحبت تیلفونی دو طرف رهایی ۴۰۰ زندانی "خطرناک" طالبان از زندان حکومت این کشور را به بحث گرفته اند.

این در حالی است که پیش از این فرانسه و آسترالیا گفته بودند که شماری از این ۴۰۰ زندانی طالبان در کشتار شهروندان این دو کشور دست دارند و از حکومت افغانستان خواسته بودند تا این زندانیان را رها نکند.

حکومت افغانستان حدود ۳۲۰ زندانی شامل در فهرست ۵۰۰۰ نفری زندانیان طالبان را تا کنون رها نکرده است.

هرچند محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بر اساس مشورۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح فرمان رهایی این جنگجویان طالبان را امضا کرد، اما نگرانی‌های فرانسه و آسترالیا یکی از عوامل تاخیر در روند رهایی این زندانیان و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی عنوان شده است.