ناتو بر اعزام چند هزار سرباز اضافی به افغانستان توافق کرد

قوماندانان ناتو در افغانستان، تقاضای سه هزار سرباز اضافی را کرده بودند

دوسال پس از خاتمه دادن به عملیات های محاربوی اش در افغانستان، پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، بار دیگر بر اعزام سربازان اضافی به آن کشور موافقه کرد.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، گفته است که فرستادن سربازان اضافی به افغانستان، به پیشنهاد قوماندانان نظامی این ائتلاف در آن کشور صورت میگیرد.

مقامات ارشد نظامی ناتو در افغانستان، خواستار سه هزار سرباز اضافی شده بودند.

منشی عمومی ناتو که قبل از برگزاری نشست امروز وزرای دفاع این سازمانی به خبرنگاران صحبت میکرد، یکبار دیگر تاکید کرد که افزایش این نیروها به معنی اشتراک مجدد این ائتلاف در میدان جنگ با طالبان و گروه های افراطی دیگر نمیباشد.

آقای ستولتنبرگ همچنان اضافه کرد که تا حال "پانزده کشور به افزایش سهم خود در ماموریت حمایت قاطع وعده کرده" و انتظار دارد تا کشورهای دیگر نیز تصامیم در مورد سهم خود را در نشست امروز اعلام کنند.

ینس ستولتنبرگ گفت، ناتو تلاش دارد تا نیروهای خاص و نیروهای هوایی افغانستان را بیشتر آموزش داده و به ‌گونۀ بهتر تجهیز و اکمال کند.

منشی عمومی ناتو با توصیف از نقش نیروهای خاص و نیروهای هوایی افغانستان در مبارزه با طالبان و گروه هایتروریستی دیگر، گفت که با تقویت و تجهیز این نیروها،مبارزه علیۀ تررویزم در افغانستان جدی ‌تر خواهد شد.

استقبال از تصمیم ناتو

وزارت دفاع ملی افغانستان با استقبال از تصمیم امروز ناتو مبنی بر فرستادن سربازان اضافی به آن کشور گفته است که "نیروهای امنیتی افغان در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارند" و این"نیروهای به متخصصین، آموزش دهی، تجهیزات نظامی و تقویت قوای هوایی" ضرورت دارند."

ستراتیژی جدید برای افغانستان

تصامیم در نشست امروز وزرای دفاع ناتو، سرنوشت ستراتیژی جدید ادارۀ رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان را نیز رقم خواهد زد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، صلاحیت تعین تعداد سربازان اضافی امریکا را به جیم متیس، وزیر دفاع کشوراش سپرده است

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، که خود نیز در این نشست حضور دارد، گفته بود که اعلام ستراتیژی جدید نظآمی کشور اش، بستگی به تعهد کشورهای عضو سازمان ناتو دارد.

فرستادن سربازان اضافی امریکا به افغانستان، بخش عمدۀ ستراتیزی واشنگتن برای آنکشور دانسته میشود. باوجود آن که تعداد مشخص نیروهای که قرار است به افغانستان فرستاده شوند، مشخص نیست، اما به گفتۀ مقامات این کشور، انتظار میرود که وزارت دفاع امریکا حدود چهارهزار سرباز اضافی به افغانستان بفرستد.

جنرال جان نیکلسن، قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، چند ماه قبل در یک جلسۀ استماعیۀ کانگرس امریکا گفته بود که برای شکستاندن بن بست در جنگ با طالبان و گروه های شورشی دیگر، امریکا باید چند هزار سرباز اضافی به افغانستان بفرستد.

اراده برای بهبود وضعیت

باوجود آن که نارامی های اخیر در افغانستان بر نگرانی مردم افزوده است و پیشبینی دورنمای این کشور دشوار به نظر میرسد، اما فدریکا مورگرینی، رئیس مشی خارجی اتحآدیۀ اروپا گفته است که "اراده برای بهبود وضعیت وجود دارد."

خانم موگرینی که قبل ازآغاز نشست امروز وزرای دفاع ناتو با خبرنگاران صحبت میکرد، گفت "من یک رهبری متعهد را در افغانستان میبیینم. من میبینم که آن کشور آمادۀ رقم زدن سرنوشت خود است و این کار به حمایت منطقوی و بین المللی ضرورت دارد."

رئیس مشی خارجی اتحآدیۀ اروپا همچنان اضافه کرد که متحدین منطقوی نیز اهمیت این همکاری را درک میکنند و میدانند که صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان، به سود تمام کشورهای منطقه میباشد.

Your browser doesn’t support HTML5

ناتو بر اعزام چند هزار سرباز اضافی به افغانستان توافق کرد