وزیران دفاع روسیه و امریکا از طریق تیلفون با هم صحبت کردند

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز جمعه ۲۱ اکتوبر (۲۹ میزان) با لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، از طریق تماس تیلفونی با هم صحبت کردند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری سال روان میلادی آغاز شد، این دومین و یکی از تماس های نادر میان مقام‌های نظامی دو کشور به شمار می‌رود.

وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مسایل امنیت بین المللی به شمول اوضاع در اوکراین مورد بحث مقام‌های دو کشور قرار گرفت.

آخرین تماس میان وزیران دفاع امریکا و روسیه به تاریخ ۱۹ ماه می سال روان میلادی صورت گرفته بود.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، روابط میان واشنگتن و مسکو در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است.

روسیه ایالات متحده را متهم کرده که این کشور از طریق فراهم آوری کمک‌های مالی و نظامی، در صدد طولانی کردن منازعهٔ اوکراین است.

تماس تیلفونی میان آستن و شویگو در حالی بر قرار شده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هفتهٔ گذشته گفت که در جریان نشست گروه ۲۰ که قرار است در اوایل ماه نومبر در اندونیزیا برگزار شود، نیازی نیست که با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ملاقات مستقیم کند.

پیش از این، بایدن در اوایل ماه اکتوبر گفته بود که ''قصدی ندارد" با پوتین ملاقات کند، اما احتمال ‌گفت‌وگو با همتای روسی‌اش را رد نکرد.

در همین حال، وزیر خارجهٔ فرانسه روز جمعه گفت که خط ارتباط با روسیه یک موضوع ''حیاتی" است و هشدار داد که پوتین در دام یک ''دیدگاه عجیب'' از جهان گیرمانده است.

کترین کولونا در جریان سفرش به واشنگتن دی سی گفته است که :"کاملاََ فکر می کنم بسیار مهم است که با کسانی‌ در روسیه به شمول رییس جمهور پوتین، یک کانال ارتباطی را حفظ کنیم."

دپلومات ارشد فرانسه که در مرکز مطالعات ستراتیژیک بین المللی صحبت می‌کرد، گفت که پوتین احتمالاََ با یک ''دیدگاه عجیب'' که نسبت به جهان دارد، در انزوا قرار گرفته و تشدید چنین انزوا "گزینهٔ خوب نخواهد بود."

خانم کولونا افزود:‌ "زمانیکه ما تحلیل و ارزیابی خود را در مورد اشتباهات او [پوتین] انجام داده و مسیر متفاوتی که می‌تواند حرکت کند،‌ بیان می‌کنیم، او [پوتین] باید آنرا بشنود."

پیش از این، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، پس از تهاجم روسیه بر اوکراین، همواره تماس‌اش را با پوتین حفظ کرده، اقدامی که موجب انتقاد‌های شدید از کشور‌های شرق اروپا شده است. با آن‌حال، ایالات متحده در سطح پایین با روسیه تماس داشته است.

قبل از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین،‌ رییس جمهور مکرون گفت‌وگوهای نفس‌گیر با رییس جمهور پوتین، در مسکو و از طریق تیلفون داشت تا مانع تهاجم نظامی مسکو بر کیف شود، اما این تلاش‌ها به ناکامی انجامید.