اعلامیهٔ پیشنهادی ملل متحد؛ امارت اسلامی طالبان پذیرفتنی نیست

اعضای شورای امنیت ملل متحد اعلامیهٔ را در نظر دارند صادر کنند که خواستار توقف فوری حملات طالبان خواهد بود.

در این مسوده هشدار داده خواهد شد که شورای امنیت ملل متحد "احیای امارت اسلامی طالبان" را نپذیرفته و هیچ گونه حکومتی را در افغانستان حمایت نخواهد کرد که به زور نظامی تحمیل شده باشد.

اسوشیتدپرس گزارش داده است که این اعلامیهٔ پیشنهاد شدهٔ رییس شورای امنیت، حملات طالبان بر شهر‌ها و شهرک‌ها را در سراسر افغانستان به "شدیدترین الفاظ" تقبیح خواهد کرد.

در مسودهٔ این اعلامیه از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواسته شده بدون تاخیر وارد مذاکراتی شوند که در آن زنان به گونهٔ‌ مساویانه حضور داشته باشند و پیشرفت‌های فوری برای کسب یک توافق سیاسی "واقعی،‌ همه شمول و پایدار" پیشرفت آنی و باثبات کنند.

دپلومات‌های شورای امنیت ملل متحد بدون ذکر نام‌شان به دلیل این که مشوره‌ها در این بخش خصوصی بود، گفته اند که در حدود ۱۵ عضو این شورا تا اکنون در مورد این اعلامیه تبصره نکرده اند که از سوی ناوری و استونیا تسوید شده است.

در مسوده‌ٔ این اعلامیه در مورد حملات نظامی طالبان نگرانی‌های عمیق ذکر شده؛ حملاتی که در مغایرت با تعهدات این گروه برای کاهش خشونت‌ها و توقف خصومت‌ها قرار دارد.

در متن این اعلامیه از "نگرانی عمیق" شورای امنیت مبنی بر تهدید گروه‌های تروریستی به افغانستان و منطقه - از حضور القاعده و داعش گرفته تا سایر سازمان‌های تروریستی و متحدین آن نیز ذکر شده است.