لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی 'عمیق' سرمنشی ملل متحد از افزایش خشونت ها در افغانستان


سخنگوی سرمنشی ملل متحد گفته است که انتقال جنگ به شهر ها موجب نگرانی عمده این سازمان شده است
سخنگوی سرمنشی ملل متحد گفته است که انتقال جنگ به شهر ها موجب نگرانی عمده این سازمان شده است

استیفن دوجاریک،​ سخنگوی سرمنشی ملل متحد،​ روز پنجشنبه ۱۲ آگست (۲۱ اسد) به خبرنگاران در شهر نیویارک گفت که این سازمان به صورت مشخص نگران انتقال جنگ به مناطق شهری است، جایی که احتمالا غیر نظامیان آسیب بیشتر را متقبل شوند.

نگرانی این مقام ملل متحد در حالی صورت بیان شده است که گروه طالبان روز پنجشنبه شهر هرات سومین بزرگترین شهر افغانستان را تصرف کرد و به تعقیب آن شهر غزنی نیز به تصرف جنگجویان این گروه افتاد.

در حال حاضر، گروه طالبان از جمله ۳۴ ولایت افغانستان ، ۱۱ ولایت را به صورت کامل به تصرف خود آورده است و در حدود سه ماه گذشته ده ها ولسوالی را در سراسر آن کشور تصرف کرده است.

آقای دوجاریک گفت:"سرمنشی ملل متحد انکشافات را در افغانستان با نگرانی عمیق دنبال می کند-به شمول ادامه جنگ در هرات و قندهار."

مذاکرات دوحه

سخنگوی سرمنشی ملل متحد همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت و گوی های صلح دوحه میان هیات حکومت افغانستان، نمایندگان گروه طالبان و نمایندگان منطقه یی و بین المللی شرایط را برای راه حل سیاسی در آن کشور فراهم کند.

آقای دوجاریک گفته است که ملل متحد تعامل خود را با گروه طالبان در دوحه ادامه می دهد و به این باور است که راه حل سیاسی منازعه افغانستان می تواند به دست بیاید.

این مقام ملل متحد گفته است که امیدواری آن سازمان به راه حل سیاسی منازعه افغانستان به این معنی نیست که آنچه در افغانستان رخ می دهد از چشم این سازمان پنهان است.

آقای دوجاریک گفت:‌"ما نابینای رنج غیر نظامیان که در مناطق شهری در میان گلوله باری های متقابل گیر مانده اند، نیستیم."

با افزایش خشونت ها در نقاط مختلف افغانستان، هزاران خانواده به شمول زنان و کودکان در روز های اخیر به کابل سرازیر شده اند و اکثر آنان بدون اندک ترین امکانات و بدون سرپناه در پارک و جاده ها به سر می برند.

ملل متحد گفته است که ۱۸.۴ میلیون نفر از قبل به کمک های بشری در افغانستان نیاز دارند و در سال روان میلادی نزدیک به ۳۹۰ هزار نفر در سراسر آن کشور از خانه های شان بی جا شده اند.

XS
SM
MD
LG