وزیر عدلیۀ امریکا اجازۀ تحقیق بی‌نظمی‌های انتخاباتی را داد

ویلیم بار، وزیر عدلیه و لوی سارنوال ایالات متحده به سارنوالان فدرال اجازه داده است تا ادعاهای مبنی بر بی نظمی و تقلب را در انتخابات هفتۀ گذشته در امریکا پیگرد کنند، اقدامی که سبب استعفای سارنوال ارشد جرایم انتخاباتی وزارت عدلیۀ ایالات متحده شد.

آقای بار روز دوشنبه یادداشتی را در مورد پیگرد تخلفات انتخاباتی صادر کرد که ساعاتی بعد نسخه‌های آن در دسترس چندین رسانۀ امریکایی قرار گرفت. در این یاداشت از موارد مشخص تقلب ادعاشدۀ انتخاباتی یادآوری نشده است.

ویلیم بار در این یاداشت گفته است " اگر ادعاهای واضح و ظاهراً معتبر مبنی بر بی‌نظمی‌ها موجود باشد، تحقیقات ممکن انجام شود و اگر ادعاها درست باشند، احتمالاً نتایج انتخابات فدرال را در یک ایالت منفرد متاثر کرده می‌تواند."

آقای بار با تاکید به رسیدگی به موقع و با روش موثرگفته است که کارمندان وزارت عدلیۀ ایالات متحده باید با درنظرداشت احتیاط لازم، تعهد مطلق این اداره را به انصاف، بی طرفی و عدم وابستگی حزبی حفظ کنند.

ریچارد پیلگر، سارنوال ارشد بخش جرایم انتخاباتی در وزارت عدلیۀ ایالات متحده با ارسال ایمیلی به همکارانش گفته است که "با تاسف" از این سمت استعفا می‌کند.

مقررات دیرینۀ وزارت عدلیۀ ایالات متحده انجام چنین تحقیقات را تا زمان تصدیق رسمی نتایج انتخابات در هر ایالت، منع کرده است.

ایالت‌های امریکا تا تاریخ هشتم دسمبر فرصت دارند که آرا را بازشماری کرده یا هم اقامه‌های دعوا را تصفیه کنند. سپس کالج اکلتورل یا هیات انتخاب کنندۀ رییس جمهور به تاریخ ۱۴ دسمبر رسماْ برندۀ انتخابات ریاست جمهوری را معرفی خواهد کرد.

باب باور، وکیل مدافع ستاد انتخاباتی جو بایدن گفته است: "عمیقاً تاسف آور است که لوی سارنوال بار یادداشتی را صادر می‌کند که تنها ادعاهای نادرست، مبتنی بر گمان، خیالبافانه یا غیرواقعی را بر می‌انگیزد، چیزی که وی اقرار کرده است که برضد آن مقابله می‌کند."

آقای باور گفته است: "این از آن دست ادعاهایی است که رییس جمهور [ترمپ] و وکلای مدافع وی هر روز غیرموفقانه آن را ابراز می‌کنند...در پایان، دموکراسی امریکایی نیرومندتر از هر تمهید ناهنجار و بدبینانۀ سیاسی حزبی است".

دونالد ترمپ تا کنون شکست خود را در انتخابات نپذیرفته و بدون ارایۀ مدارک ادعا کرده است که در چندین ایالت روند انتخابات توام با تقلب بوده است. با اینحال، رسانه‌های امریکایی بر اساس آرای شمارش شده، جو بایدن را برندۀ انتخابات معرفی کرده اند.